چرا مصرف آب در ایران بالا است؟
چرا مصرف آب در ایران بالا است؟
مدیرکل علوم طبیعی کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه برای کاهش سرانه مصرف آب در ایران علاوه بر اقتصاد آب باید به موضوعات حقوقی و منطقه‌ای نیز توجه شود گفت: سهم آب در سبد خانوار پایین تر از کشورهای پر آب و پیشرفته اروپایی است.

 

به گزارش نبض انرژی ،سیدعلی چاووشیان در پاسخ به این سئوال که چه دلایلی باعث بالا رفتن سرانه مصرف آب در ایران حتی نسبت به کشورهای پر آب مثل هلند و کانادا شده است گفت: عوامل متعددی در پرمصرف بودن ایرانی‌ها در حوزه آب دخیل است که یکی از این موارد اقتصاد آب و موضوعات حقوقی و منطقه ای است.

وی با تشریح موضوع اقتصاد آب گفت: اقتصاد آب در ایران بسیار کمرنگ است و عملا آب یک کالای ارزان محسوب می شود به طوریکه در همین شهر تهران تنها ۴۰ درصد هزینه آب توسط مشترکان پرداخت می شود.

*سهم آب در سبد خانوارهای ایرانی کمتر از نیم درصد

چاووشیان ادامه داد: پس یکی از موضوعاتی که باعث تا شده سرانه مصرف آب در ایران بسیار بالاتر از کشورهای پیشرفته باشد، موضوع اقتصاد آب است البته باید اذعان کرد که در تهران سهم آب در سبد خانوار کمتر از نیم درصد است که این عدد در مقایسه با کشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلیس پایین تر است.

مدیرکل علوم طبیعی کمیسیون ملی یونسکو در پاسخ به این سئوال که سهم آب در سبد خانوار در کشورهای اروپایی چقدر است اظهار داشت: در برخی از کشورهای اروپایی مثل انگلیس، سهم آب در سبد خانوار ۲.۵ درصد و در آلمان ۲.۷ درصد است حال این اعداد نشان می دهد که سهم آب در سبد خانوار (تهران)حدود دو تا سه درصد نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است.

*ضرورت بازنگری قانون توزیع عادلانه آب

چاووشیان با اشاره به اینکه علاوه بر ارزان بودن کالای گرانبهایی مثل آب، موضوعات حقوقی نیز بر بالا بودن سرانه مصرف آب در ایران دخیل است، تاکیدکرد: علاوه بر مساله اقتصادی باید به موضوعات حقوقی و منطقه‌ای نیز توجه کرد چرا که قانون توزیع عادلانه آب به سال ۱۳۶۱ یعنی زمانی که جمعیت ایران تنها ۳۶ میلیون نفر بود، مربوط می‌شود پس لازم است با توجه به توسعه صنایع و تنوع تولید محصولات کشاورزی در این قانون بازنگری صورت گیرد.

مدیرکل علوم طبیعی کمیسیون ملی یونسکو در پاسخ به این سئوال که برای تغییر سبک مصرف آب چه باید کرد افزود: توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی قطعا می تواند بر مدیریت مصرف آب تاثیرگذار باشد که البته این فرهنگ سازی سالها زمان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه یک سوم مردم دنیا دسترسی به آب شرب سالم ندارند و در ایران بیش از ۹۹.۵ درصد دسترسی به آب شرب سالم دارند اظهار داشت: البته منظور از دسترسی به آب شرب تنها آب لوله‌کشی نیست، چراکه در بسیاری از مناطق که امکان لوله‌کشی آب وجود نداشته با آب‌رسانی و تانکر و روش‌های دیگر امکان دسترسی مشترکان به آب سالم فراهم شده است.

چاووشیان افزود:مساله آب تنها محدود به آب شرب نشده و باید به آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی و محیط زیست نیز توجه شود.

  • منبع خبر : فارس