سیلاب، دبی ورودی سد الغدیر ساوه را افزایش داد
سیلاب، دبی ورودی سد الغدیر ساوه را افزایش داد
مدیر امور بهره‌برداری از سد الغدیر ساوه گفت: با توجه به بارش‌های مطلوب و جریان سیلاب در روزهای اخیر دبی ورودی آب به دریاچه این سد افزایش یافت.

به گزارش«نبض انرژی»سیدجلال شاهرخ، اظهار کرد: قبل از آغاز بارندگی و وقوع سیلاب‌های اخیر، دبی ورودی آب به سد الغدیر به کمترین میزان خود و در حدود ۳۰۰ لیتر در ثانیه رسیده بود، اما خوشبختانه در سایه بارش‌های مطلوب و سیلاب‌های اخیر از دو روز گذشته، دبی ورودی به این سد به ۱۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

وی با اشاره به کاهش حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: نظر به عدم تحقق بارندگی‌های مورد انتظار، افزایش دما و نیاز آبی بخش کشاورزی و شرب شهر ساوه و علیرغم مدیریت مخزن در سد ساوه طی سه سال اخیر، اما متاسفانه در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی حجم فعلی آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه را ۷۸ میلیون متر مکعب (معادل ۲۸ درصد کل  ظرفیت سد) اعلام کرد و گفت: در مدت مشابه سال قبل، حجم آب باقی مانده در دریاچه سد حدود ۱۵۳ میلیون متر مکعب بوده است.

شاهرخ افزود: هم اکنون جهت تامین آب حقآبه بران سنتی و مشترکین شبکه آبیاری دشت ساوه  به میزان ۴۴۰۰ لیتر در ثانیه آب در شبکه آبیاری توزیع می شود و علاوه بر این ۵۰۰ لیتر در ثانیه از محل ذخیره سد تحویل تصفیه خانه آب شرب متعلق به شرکت آبفای ساوه می‌شود.

وی با اشاره به افزایش میزان دبی ورودی به دریاچه سد الغدیر ساوه، تصریح کرد: امید آن می‌رود که به مدت یک هفته این میزان دبی ورودی تداوم داشته باشد.

گفتنی است این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی در سال ۷۲ احداث شده است.

منبع:ایسنا