افزایش اندک تولید نفت در دیدار اوپک پلاس تصویب شد
افزایش اندک تولید نفت در دیدار اوپک پلاس تصویب شد
وزیران اوپک پلاس در دیدار روز چهارشنبه، افزایش تولید گروهی نفت به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز را برای سپتامبر تصویب کردند.

به گزارش«نبض انرژی» این میزان افزایش، شکستی برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از سفر اخیرش به عربستان سعودی و درخواست از سران این کشور برای افزایش بیشتر تولید نفت و کمک به آمریکا و اقتصاد جهانی، محسوب می شود.

پس از چند هفته گمانه زنی که سفر بایدن به خاورمیانه و موافقت با فروش سیستم دفاع موشکی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به تولید بیشتر نفت منجر می شود، این افزایش که معادل تنها ۰.۱ درصد از تقاضای جهانی است، تصویب شد.

طبق آمار اوپک، افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولید، یکی از پایینترین میزان افزایش تولید تصویب شده از زمان معرفی سهمیه های اوپک در سال ۱۹۸۲ به شمار می رود.

اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، در سال ۲۰۱۷ تشکیل شد و از اواسط سال میلادی گذشته، هر ماه افزایش تولید به میزان ۴۳۰ هزار تا ۶۵۰ هزار بشکه در روز را تصویب کرده تا به محدودیت عرضه ای که در اوج بحران پاندمی کووید به اجرا گذاشت، خاتمه دهد. با این حال عدم سرمایه گذاری در تولید جدید و تحریمها علیه بعضی از اعضای گروه باعث شده است این گروه برای رسیدن به اهداف تولید، به سختی تقلا کند. اگرچه محدودیت عرضه اوپک پلاس تا سپتامبر باید به پایان برسد اما این گروه تا ژوئن، سه میلیون بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید کرده است.

اوپک پلاس که دیدار بعدی خود را پنجم سپتامبر برگزار می کند، در بیانیه ای اعلام کرد ظرفیت مازاد تولید محدود، مستلزم آن است که با احتیاط زیاد در واکنش به اختلالات عرضه شدید، استفاده شود. همچنین این گروه اعلام کرد عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت، پس از سال ۲۰۲۳ همچنان عرضه را تحت تاثیر قرار می دهد.

منابع آگاه در اوپک پلاس که مایل نبودند نامشان فاش شود، به ضرورت همکاری با روسیه در چارچوب اوپک پلاس اشاره کردند.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق اظهار کرد تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز با هدف دستیابی به تعادل بین عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت بوده است.

کاخ سفید پس از نشست وزیران اوپک پلاس، اعلام کرد دولت بایدن به پایین نگه داشتن قیمت نفت متمرکز است. کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: ما می خواستیم پیش از اعلام سفر بایدن به خاورمیانه، اندکی افزایش تولید را مشاهده کنیم و در واقع، در نخستین هفته ژوئن شاهد این افزایش بودیم.

بر اساس گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت پس از اعلام تصمیم اوپک، حدود دو دلار در هر بشکه افزایش یافت و ۱۰۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

منبع: ایسنا