50 درصد بنزین مصرفی به نرخ آزاد به فروش می‌رسد
50 درصد بنزین مصرفی به نرخ آزاد به فروش می‌رسد
رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: مصرف بنزین آزاد طی سه سال اخیر رشد صعودی داشته و هم اکنون حداقل ۵۰ درصد بنزین مصرفی کشور به نرخ آزاد است که کلان‌شهر تهران رتبه اول تقاضای مصرف بنزین آزاد در کشور است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»اسدالله قلی‌زاده، با اشاره به افزایش تقاضای مردم برای مصرف بنزین آزاد گفت: مصرف بنزین آزاد طی سه سال اخیر رشد صعودی داشته و هم اکنون حداقل ۵۰ درصد بنزین مصرفی کشور به نرخ آزاد است.

وی گفت: اواخر سال ۹۸ تقاضای مردم برای بنزین آزاد به ۱۵ درصد کل مصرف هم نمی‌رسید، ولی اکنون با رشد تقاضا مواجه هستیم و در ماه‌های اخیر برخی روزها مصرف بنزین آزاد در کشور تا ۶۰ درصد کل فروش بنزین را شامل شده است که کلانشهر تهران صدرنشین استفاده از بنزین آزاد و مشهد و اصفهان و شیراز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

*مصرف بالای خودروها عامل مهمی در افزایش مصرف بنزین است

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور ادامه داد: بعد از افول کرونا، شیب رشد مصرف بنزین قابل ملاحظه است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حداقل ۶۰ درصد بنزین مصرفی کشور به نرخ آزاد باشد و این موضوع مصرف کل کشور را هم رشد ۱۵ درصدی داده است. آمارهای میدانی نشان می‌دهد، اکثریت مردم در کشور ماهانه از بنزین به نرخ آزاد استفاده می‌کنند.

رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: مصرف بالای خودروها عامل مهمی در افزایش مصرف است و خودروهای عمومی هم از روند تخصیص بدون توجه به کارکرد رضایت ندارند و جهت تخصیص عادلانه بنزین به خودروهای عمومی باید این وسایل نقلیه براساس داده‌های gps سوخت دریافت کنند که هم صرفه‌جویی در مصرف و هم توزیع عادلانه سوخت یارانه‌ای را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: حق‌العمل جایگاهداران برای عرضه سوخت یارانه‌ای یا آزاد تفاوتی ندارد و جایگاهداران روزانه مابه‌التفاوت فروش را به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی واریز می‌کنند.

منبع: فارس