استقرار سیستم جامع مدیریت اطلاعات پروژه ها در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران
استقرار سیستم جامع مدیریت اطلاعات پروژه ها در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که این مجموعه در سیر تحول و پیشرفت خود تاکنون به خلق دستاوردهای عظیمی نائل شده و اکنون درصدد است با استقرار سیستم جامع مدیریت اطلاعات پروژه‌ها (PMIS) در این زمینه مهم نیز به‌عنوان پرچمدار در سطح وزارت نفت مطرح شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» رضا نوشادی در نشست استقرار سیستم جامع مدیریت اطلاعات پروژه‌ها در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران که با حضور مدیران، مجریان، روسا و همچنین پیمانکار پروژه (گروه نرم افزاری آفام) در روز یکشنبه نهم مرداد برگزار شد اظهار داشت: باید سریعا نسبت به آموزش کاربری سامانه در مجموعه‌ها اقدام و اطلاعات مورد نیاز از سوی کارفرما، مشاور و پیمانکار در آن وارد شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت این سامانه به‌میزان استفاده کاربران وابسته است و همه ذی‌نفعان دخیل در پروژه‌ها باید با گذر از روش‌های سنتی و زمان‌بر فعلی خود را با شیوه‌های نوین و پرسرعت که دسترسی به خلاصه اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان میسر می‌سازد، تطبیق دهند.

وی با اشاره به مشکلات کنونی پروژه‌ها در پروسه تحویل موقت خاطرنشان کرد: ما متعهد به برطرف نمودن دغدغه‌های فنی بهره‌بردار و رفع تمامی پانچ‌لیست پروژه‌ها هستیم اما گاهی اوقات بهره‌بردار درخواست‌هایی فراتر از چارچوب تعریف شده پروژه مطرح می کند که باعث ایجاد مشکل در فرآیند تحویل موقت می‌شود.

نوشادی از برگزاری نشست هم‌اندیشی با بهره‌برداران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نشست‌های مشترک با همکاران مناطق عملیات انتقال گاز و پالایشگاه‌ها سبب ایجاد تفاهم و رفع موانع فعلی در تحویل موقت می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به‌اینکه اکنون انرژی زیادی صرف گزارش‌گیری‌ مستمر از روند پروژه‌ها می‌شود تصریح کرد: باید داشبورد مدیریتی حاوی اطلاعات و وضعیت پروژه‌ها بر روی سایت شرکت قرار گیرد تا ذی‌نفعان و علاقه‌مندان گوناگون بتوانند ضمن پایش عملکرد فعالیت‌ها از زوایای مختلف، دانش مدیریت پروژه خود را ارتقاء دهند.

رسیدن به سطح استاندارد حرفه ای روز دنیا

در این نشست همچنین علی سرپاک، مدیر برنامه‌ریزی در بیان ضرورت استقرار این سامانه توضیح داد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به‌عنوان یک سازمان پروژه محور به تناسب تغییر مستمر اطلاعات پروژه‌ها، درخواست‌های ذی‌نفعان برای دسترسی به این دیتاها و همچنین کنترل فعالیت‌ها نیازمند ایجاد سامانه‌‌ای یکپارچه است تا با گذر از عملکرد جزیره‌ای در گرد آوری اطلاعات، بتواند پایش روند کارها را برای طیف‌های مختلف مخاطبان سیستماتیک نماید و سرعت بخشد.

وی با بیان اینکه استقرار سیستم جامع مدیریت اطلاعات علاوه بر تسریع در دسترسی به اطلاعات و کنترل راحت‌تر، امکان تهیه گزارش‌های متنوع به تناسب درخواست ذی‌نفعان گوناگون را پدید می آورد، گفت: با استقرار این سامانه برای هر ذی‌نفع، نام کاربری ایجاد می‌شود که این موضوع باعث کاهش ارسال گزارش‌‌ها خواهد شد و آنها با توجه به سطوح دسترسی که دارند اطلاعات مورد نیاز خود را به آسانی دریافت خواهند کرد.

سرپاک کاهش دیوان‌سالاری و کنترل هزینه پروژه‌ها را از دیگر مزیت‌های این سامانه خواند و ادامه داد: در مراحل بعدی استقرار سامانه، از ابتدای ابلاغ یک پروژه از سوی شرکت ملی گاز تا روند انتخاب پیمانکار، نوع پیمان و قرارداد با تمام جزییات قابل پایش برای سطوح مختلف خواهد بود که این مهم در محاسبه تاخیرات پروژه‌ها هم بسیار مفید فایده است.

مدیر برنامه‌ریزی با بیان اینکه در مرحله کنونی مدارک مهندسی ، کالا و اجرا در این سامانه وارد و قابل پایش است، گفت: در مراحل بعدی مواردی مانند کنترل هزینه و ریسک به آن افزوده خواهد شد تا شرکت طی یک برنامه بلند‌مدت در حوزه دانش مدیریت پروژه به سطح استاندارد حرفه ای روز دنیا برسد.

وی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران را مجموعه‌ای پیشرو در استقرار سیستم جامع مدیریت اطلاعات پروژه‌ها خواند و افزود: هم‌اکنون شرکت‌های تابعه وزارت نفت درخواست‌های متعددی برای هم فکری و استفاده از روندهای شرکت ما دارند که با موفقیت در این عرصه مهم می توان آن را به دیگر مجموعه‌های صنعت نفت هم تسری داد.