واردات بنزین؛ یا بازگشت به تولید پتروشیمی‌ها
واردات بنزین؛ یا بازگشت به تولید پتروشیمی‌ها
با وجود اینکه ایران طی چند سال گذشته در صادرات بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی رکورددار بود، اکنون به مرحله‌ای رسیده که نگران واردات سوخت و تولید بنزین از پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی امروزه مورد توجه قرار گرفته بحث افزایش مصرف بنزین و نیز موضوع از سرگیری واردات این محصول استراتژیک در کشور است این در حالیستدر گذشته مسئولان اذعان براین داشتند با اضافه شدن بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران صادرکننده بنزین خواهد شد در حالیکه چنین نشده و ناترازی تولید و مصرف باعث شده که از جمع کشور‌های صادرکننده این محصول خارج شود.
طی دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش سفر‌ها مصرف بنزین به نوعی کاهش پیدا کرده بود، اما در سال جاری با روند نزولی این بیماری سفر‌ها اوج گرفته و این موضوع روند مصرف را صعودی کرده است.
براساس این گزارش میانگین مصرف رو زانه بنزین کشور در سال گذشته، نزدیک به ۸۷ میلیون لیتر بود که این عدد حاکی از افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۱۴۰۰) در کشور است.
هرچند در ابتدای سال جاری مصرف بنزین در برخی روز‌ها به حدود ۱۳۱ میلیون لیتر رسید و به لطف مخازن ذخیره سازی پشت سر گذاشته شد، ولی تداوم این روند افزایشی می‌تواند هم از لحاظ راهبردی محل نگرانی باشد و هم باعث از دست رفتن درآمد ارزی این سال‌های در اثر صادرات بنزین بشود. درآمد ارزی شیرینی که در سال ۹۹ و در شرایط سختی به اوج خود با رقم ۳ میلیارد دلار رسید.
چگونه ایران که در چند سال گذشته در صادرات بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی رکوردشکنی می‌کرد، هم‌اکنون نگران واردات سوخت شده است؟
کارشناسان براین باورند که یکی از راه‌های تامین بنزین کشور واردات است، اگر نتوانیم با سیاست‌های سهمیه‌بندی، تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوه‌های مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتما باید به واردات اقدام کنیم.
لازم به ذکر است که هم اکنون که یک ماه از تابستان گذشته است و آمار‌های غیر رسمی نشان از مصرف روزانه ۱۲۰ میلیون لیتری بنزین دارد که این میزان مصرف اختلاف قابل توجهی با تولید داشته است که نشان می‌دهد ماه‌های آینده در صورت عدم کنترل مصرف و افزایش تولید قطعاً با مشکل جدی رو به رو خواهیم شد که در خوشبینانه‌ترین حال بازگشت تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها است.