حفظ تالاب‌ها، راهکاری برای کاهش اثرات سیل
حفظ تالاب‌ها، راهکاری برای کاهش اثرات سیل
بارندگی‌های شدید موسمی و جاری شدن سیلاب‌های غیرمنتظره و بی‌سابقه طی چند روز گذشته در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس یادآور واقعیت بحران آب و هوایی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»در ماه‌های تابستانی معمولا پیش‌بینی شرایط آب و هوایی برای بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز شبه‌جزیره عربستان آب و هوای گرم، خشک و غبارآلود است و باران‌های موسمی نیز زمانی که از هند بیرون می‌آیند برخی مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهند به ویژه عمان و یمن که به طور معمول، وقوع رعد و برق و شرایط نامساعد جوی تابستانی را تجربه می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، فجایع ناشی از سیل از سال ۲۰۰۰ در مقایسه با دو دهه قبل، افزایش بیش از  ۱۰۰ درصدی داشته است و در گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC) تاکید شده که افزایش دمای جهانی به طور چشمگیری بر چرخه آب تاثیر گذاشته و وقوع سیلاب و خشکسالی‌ها را شدیدتر و مکرر می کند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و شرکا برای کمک به کاهش تاثیر سیل در کشورهای سراسر جهان اقداماتی کرده اند. لیس مولین برنهارت، یکی از کارشناسان برنامه محیط زیست گفته است که ما عصای جادویی در دست نداریم اما با شرکای خود برای تسریع مقاومت در برابر سیل، ایجاد ظرفیت، ترویج توسعه پایدار و جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های بسیار مهم برای اطلاع از سیاست گذاری ها کار می کنیم.

وقوع سیلاب به تخریب تنوع زیستی منجر شده و وضعیت زندگی و معیشت انسانها را تحت تاثیر قرار میدهد و همچنین زیرساخت ها  را از بین می برد. همچنین ممکن است با سرریز شدن فاضلاب و مخلوط شدن آب شیرین و آب آلوده، خطراتی را برای سلامتی به همراه داشته باشد و منجر به شیوع بیماری‌هایی همچون وبا شود. آب به جا مانده و راکد ناشی از سیلاب نیز ممکن است رشد پشه های ناقل مالاریا را در برخی مکان ها به همراه داشته باشد.

در گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ به نیاز حیاتی برای افزایش بودجه سازگاری با آب و هوا تاکید شده است. برآورد هزینه های انطباق و سازگاری در کشورهای در حال توسعه پنج تا ده برابر بیشتر از جریان های مالی عمومی برای سازگاری است و شکاف مالی به منظور سازگاری اقلیمی در حال افزایش است.

به گزارش سایت اطلاع رسانی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، به گفته برنهارت، رویکردهای مبتنی بر اکوسیستم همچون 1) ایجاد تالاب های مصنوعی و 2) مناطق نگهداری اختصاصی و احیای پوشش گیاهی برای کمک به کاهش اثرات سیل، توجه و بودجه بیشتری را به خود جلب کرده و بخش اصلی کار برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در حوزه آب و هوا را تشکیل می دهد.

همچنین تلاش‌هایی برای حفظ تالاب‌ها صورت گرفته که آب مازاد را جذب و به آرامی آزاد ‌کنند و در نتیجه تاثیر سیل را کاهش ‌دهند.