حداکثرسازی منافع ملی با اجرای تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه
حداکثرسازی منافع ملی با اجرای تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه
با توجه به تاکید رئیس جمهور ایران و دولت مبنی‌بر گسترش همکاری‌ها با سایر کشورها، نظر به تحولات بین‌المللی به‌منظور استفاده از این فرصت و حداکثرسازی منافع ملی و در راستای رفع نیاز کشور به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم منعقد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت ملی نفت ایران، توسعه هرچه سریع‌تر میادین نفتی و گازی کشور و تبدیل این ثروت غیرمولد زیرزمینی به ثروت مولد ضامن توسعه زیرساخت‌های کشور است؛ از همین روی همواره توسعه هرچه سریع‌تر میادین نفتی و گازی کشور حائز اهمیت و مورد تأکید مسئولان و مقامات عالی‌رتبه کشور بوده است.

از سوی دیگر، تجربیات کشور در مجامع بین‌المللی و وزارت نفت در سازمان اوپک نشان می‌دهد که همکاری میان کشورهای تولیدکننده نفت با وجود رقابت‌های موجود، می‌تواند سازنده و هم‌افزا باشد و می‌توان از این ظرفیت برای همکاری با غول‌های نفتی جهان بهره گرفت.

نظر به تأکید بر گسترش همکاری‌ها وبه ویژه همکاری در حوزه نفت و گاز در دیدارهای اخیر روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه و تمدید سند توافقنامه همکاری راهبردی بین دو کشور در دولت سیزدهم، گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های نفت و گاز در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته تا این حوزه بتواند به‌عنوان پیشران همکاری دو کشور، زمینه گسترش همکاری‌های مشترک در سایر بخش‌ها را نیز فراهم کند.

چرا که تجربه قبلی همکاری با شرکت‌های روسی نشان داده است که با وجود خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های نفتی و گازی این کشور همچنان به مذاکرات خود ادامه داده و در آن دوران قراردادهای توسعه‌ای امضا کردند، که نتیجه آن سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴ میلیارد دلار در توسعه میادین نفتی کشور است.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه در خصوص توسعه میادین نفتی و گازی، تکمیل پروژه‌هایLNG و اجرای پروژه‌های خط لوله انتقال گاز همکاری‌های مشترک قبلی داشته‌اند که با وجود انجام مطالعات فنی و مذاکرات قراردادی، با توجه به تحولات بین‌المللی منجر به آغاز فعالیت اجرایی نشده بود.

بنابراین با توجه به تاکید رئیس جمهور و دولت مبنی‌بر گسترش همکاری‌ها با سایر کشورها و نظر به تحولات بین‌المللی ، جهت استفاده از این فرصت و حداکثرسازی منافع ملی و در راستای رفع نیاز کشور به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم منعقد شد.

این تفاهمنامه با توجه به تحولات بین‌المللی می‌تواند ظرفیت لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا ۴۰ میلیارد دلار فراهم کند و با توجه به انجام مطالعات فنی و مذاکرات انجام شده قبلی، به سرعت وارد فازهای اجرایی شده و علاوه بر فشارافزایی در پارس جنوبی ، توسعه ۲ میدان عظیم گازی کیش و پارس شمالی و ۶ میدان نفتی آذر، چنگوله (میادین مشترک)، منصوری، آب تیمور، دارخوین و کرنج را فراهم نماید که ظرفیت تولید گاز کشور را بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش داده و در راستای تحقق ظرفیت تولید نفت‌خام و میعانات کشور به ۵.۷ میلیون بشکه در روز، قدم بزرگ و موثری خواهد بود.

همچنین اجرای پروژه‌های LNG و خطوط لوله صادرات گاز زمینه‌های ورود کشور به بازارهای LNG و همچنین بازارهای صادراتی گاز را فراهم خواهد کرد.

شرکت گازپروم به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ بین ‌المللی نفت و گاز جهان با در اختیار داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز روسیه، حجم فعالیت‌های قابل توجه اجرایی و تحقیقاتی را در حوزه توسعه، تولید، فرآورش، تولید محصولات و فرآورده‌های نفتی و توسعه تکنولوژی و ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و گاز را دارد و از همین روی همکاری دو شرکت در حوزه‌های علمی و فناوری می‌تواند فرصت‌های بزرگ و جدیدی را برای مراکز علمی و تحقیقاتی صنعت نفت کشور فراهم کند.

از دیگر سوی، با توجه به حرکت جهانی به سمت استفاده از سوخت‌های پاک در حمل و نقل و تعهدات کاهش انتشار کربن و تفاهمات بین شرکت‌های خودروسازی و صنایع بزرگ صنعتی، همکاری‌های مشترک دو کشور در خصوص بررسی استفاده و ایجاد واحدهای Mini LNG و زنجیره مصرف آن در حمل و نقل و مصارف دیگر می‌تواند به عنوان یکی از فرصت‌های جذب و بومی‌سازی تکنولوژی در زنجیره LNG برای کشور محسوب شود.

از سوی دیگر باید توجه کرد که شرکت ملی نفت ایران امکان مذاکرات در محورهای تفاهم‌نامه را با سایر شرکت‌های داخلی یا خارجی داشته و با ارایه پیشنهادات فنی- مالی، انتخاب بهترین پیشنهاد و عقد قرارداد توسط شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد.

بنابراین در این گام شرکت سرمایه‌گذار متحمل هزینه‌های مختلفی برای اجرای تفاهم‌نامه از جمله هزینه‌های مطالعات و ارائه پیشنهادات فنی و مالی خواهد بود و شرکت ملی نفت هیچ هزینه‌ای به این شرکت پرداخت نخواهد کرد، ضمن آنکه به طور رایگان امکان دریافت طرح‌های توسعه‌ای و نتایج آن را خواهد داشت که هرکدام این طرح‌ها چندین میلیون دلار ارزش خواهند داشت.

همچنین با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم پیگیری و نهایی سازی تفاهم‌نامه‌ها و عقد قراردادهای مشترک ایران و روسیه، شرکت ملی نفت ایران تمام توان خود را برای اجرای محورهای همکاری مشترک به کار خواهد بست تا اجرای این تفاهم‌نامه بتواند زمینه‌ساز همکاری‌های بلندمدت دو کشور شود.