صادرات گاز روسیه به اروپا باز هم کاهش یافت
صادرات گاز روسیه به اروپا باز هم کاهش یافت
بر اساس اعلام پیشین روسیه از روز چهارشنبه هفته گذشته صادرات گاز به اروپا را بار دیگر کاهش داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه روز چهارشنبه (پنجم مردادماه) جریان گاز صادراتی خود را به اروپا کاهش داد، اقدامی که روند تکمیل ذخیره‌سازی‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در آستانه فصل زمستان سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند.

با کاهش عرضه گاز که اوایل این هفته از سوی شرکت دولتی گازپروم اعلام شد، ظرفیت خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۱، مسیر اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا، به تنها یک‌پنجم کل ظرفیت آن کاهش یافته است.

حدود یک‌سوم از کل صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم-۱ صورت می‌گیرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه هفته گذشته (چهارم مردادماه) پس از توافق برای محدود کردن کاهش مصرف گاز برای بعضی کشورها، طرح اضطراری کاهش تقاضای گاز را تصویب کردند و امیدوارند در صورت توقف کامل عرضه گاز از سوی روسیه، پایین آمدن مصرف انرژی آثار کمبود عرضه را کمتر کند.

این طرح نشان می‌دهد نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کشورها نتوانند به اهداف خود برای تکمیل دوباره ذخایر و تأمین گرمای موردنیاز شهروندان خود در ماه‌های زمستان دست یابند و اینکه در صورت نیاز به جیره‌بندی گاز، رشد اقتصادی شکننده اروپا ممکن است ضربه دیگری به کشورها وارد کند.

تحلیلگران رویال بانک کانادا اعلام کردند چنانچه عرضه گاز روسیه ۲۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت باشد، این طرح می‌تواند به اروپا کمک کند زمستان را پشت سر گذارد.

شرکت دولتی گازپروم روز دوشنبه (سوم مردادماه) اعلام کرد که عرضه گاز به آلمان با خط لوله نورد استریم-۱ به ۲۰ درصد ظرفیت کاهش می‌یابد؛ اقدامی که از فشار بیشتر روسیه مبنی بر پایین آوردن صادرات گاز به اروپا خبر می‌دهد.

بر اساس اعلام این شرکت، جریان گاز از روز چهارشنبه (پنجم مردادماه) از ساعت ۴ به وقت گرینویچ به ۳۳ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد که نسبت به سطح کنونی ۵۰ درصد کمتر است. این اقدام به این دلیل انجام می‌شود که بنا به توصیه یک ناظر صنعتی، فعالیت توربین گازی شرکت زیمنس مورد استفاده در یکی از ایستگاه‌های افزایش فشار باید متوقف شود.

سیاستمداران اروپا گفته‌اند که روسیه می‌تواند جریان گاز را در فصل زمستان امسال قطع کند؛ اقدامی که آلمان را وارد رکود اقتصادی می‌کند و سبب افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگانی می‌شود که هم‌اکنون با قیمت‌های بالای غذا و انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

روسیه در ماه ژوئن جریان گاز خط لوله نورد استریم-۱ را به ۴۰ درصد ظرفیت کاهش داد و دلیل آن را تأخیر در بازگشت توربینی اعلام کرد که ازسوی شرکت زیمنس انرژی در کانادا تعمیر می‌شد؛ توضیحی که آلمان آن را بی‌پایه‌ و اساس خواند.

این کشور سپس فعالیت این خط لوله را به‌منظور اجرای عملیات تعمیر و نگهداری سالانه به‌مدت ۱۰ روز به‌طور کامل متوقف و پنجشنبه گذشته (۳۰ تیرماه) با همان ظرفیت ۴۰ درصد پیشین دوباره راه‌اندازی کرد.