۴ حوضه آبریز با احتمال بالای وقوع سیلاب ناگهانی/ از برگزاری جلسه اضطراری سیلاب تا هشدار مؤسسه تحقیقات آب
۴ حوضه آبریز با احتمال بالای وقوع سیلاب ناگهانی/ از برگزاری جلسه اضطراری سیلاب تا هشدار مؤسسه تحقیقات آب
مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از احتمال بالای وقوع سیل در چهار حوضه آبریز در این هفته خبر داد و جلسه اضطراری تخصصی ستاد فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»در روزهای اخیر با افزایش وقوع بارش‌های سیلابی، بروز سیلاب‌های ناگهانی را در نقاط مختلف کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی شاهد بوده‌ایم. طبق اعلام مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، احتمال بروز سیلاب‌های ناگهانی، در روزهای باقی‌مانده از هفته جاری، در چهار حوضه آبریز کشور وجود دارد.

بر اساس اعلام مؤسسه تحقیقات آب، هفته جاری وقوع بارش‌ها عمدتاً برای مناطق واقع در نیمه جنوبی کشور تا محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس و سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود به‌طوری‌که در حوضه‌های آبریز کویر ابرقوی سیرجان، کویر در انجیر، رودخانه‌های بلوچستان و کل مهران (به‌ویژه برای استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس) با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

همچنین با توجه ‌به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌های پراکنده برای مناطق واقع در نواحی شمالی کشور، محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس و بخش‌هایی از جنوب کشور مورد انتظار است.

حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان این هفته بیشینه بارش 150میلی‌متری و متوسط محدوده 19میلی‌متری را دارد که بیشترین میزان بین حوضه‌های آبریز کشور است.

مقام دوم پربارش‌های این هفته مربوط به حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه بارش 150میلی‌متری و متوسط محدوده 9میلی‌متری است.

وضعیت بارش در حوضه آبریز مرزی شرق هم بیشینه بارش 146میلی‌متری و متوسط محدوده 7میلی‌متری را شاهد است. بارش در حوضه آبریز دریای خزر هم بیشینه 44میلی‌متری و متوسط محدوده بارش 5میلی‌متری دارد.

در هفته جاری حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشینه بارش 6میلی‌متری با متوسط بارش یک میلی‌متر دارد و حوضه آبریز قره‌قوم هم بیشینه بارش 5 میلی‌متر بدون متوسط بارش را داراست.

این هفته 30 حوضه آبریز درجه‌ 2 کشور و محدوده‌های 9گانه مدیریت حوضه‌های آبریز به‌فراخور بارش دارند.

هفته منتهی به 14 مردادماه باز هم بالاترین میزان بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با بیشینه 93 میلی‌متر و متوسط محدوده 3میلی‌متری خواهد بود، همچنین مقام دوم پربارش‌ترین حوضه‌ آبریز اصلی در هفته منتهی به 14 مردادماه متعلق به حوضه آبریز دریای خزر با بیشینه 66 میلی‌متر خواهد بود که 3 میلی‌متر هم متوسط محدوده خواهد داشت.

پس‌ازآن حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی بیشینه بارش 52میلی‌متری و متوسط محدوده یک‌میلی‌متری را خواهد داشت و حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به 14 مردادماه بیشینه بارش 9میلی‌متری و متوسط محدوده یک‌میلی‌متری را به خود می‌بیند.

بر این اساس، حوضه قره‌قوم هم در هفته منتهی به 14 مردادماه بیشینه 7میلی‌متری و متوسط محدوده یک میلی‌متر را تجربه خواهد کرد.

حوضه آبریز مرزی شرق که در هفته منتهی به 7 مردادماه 146 میلی‌متر بارش داشت و در هفته منتهی به 14 مردادماه کمترین میزان بارش با بیشینه بارش 4 میلی‌متر بدون متوسط محدوده را تجربه خواهد کرد، با این احتساب از مجموع 30 حوضه آبریز درجه‌ 2 در 4 حوضه قطره‌ای باران نخواهند داشت.

همچنین در هفته جاری، جلسه اضطراری تخصصی ستاد فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب به‌منظور ارزیابی آخرین وضع بارش و رواناب در استان‌های درگیر در محل شرکت مدیریت منابع آب ایران تشکیل شد.

براساس هشدار سطح نارنجی  سازمان هواشناسی کشور مبنی بر گستره وسیع مناطق بارشی و تشدید فعالیت بارش‌های مونسونی در جنوب شرق و جنوب کشور برای روزهای شنبه مورخ 1401/05/01 لغایت پنج‌شنبه 1401/05/06 جلسه اضطراری تخصصی ستاد فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب در محل شرکت مدیریت منابع آب ایران تشکیل و آخرین وضع بارش و رواناب در استان‌های درگیر ارزیابی شد.

در این جلسه‌ها وضع رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مخازن سدها و نیروگاه‌های برق‌آبی ارزیابی  و آخرین میزان بارش و رواناب در استان‌های  سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس با اولویت اول و استان‌های بوشهر، یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان (شرق) با اولویت دوم بررسی شد.

در این جلسه‌ها تأکید شد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها و احتمال طغیانی شدن رودخانه‌ها واحدهای تخصصی ذی‌ربط نسبت به بررسی اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی در استان، سایر داده‌های در اختیار و کنترل پایگاه اطلاع‌رسانی پیش‌بینی و هشدار مؤسسه تحقیقات آب اقدام نمایند تا رودخانه‌های طغیانی شناسایی شود و با تخمین رواناب معادل بارش (برمبنای اطلاعات قبلی) و ظرفیت ایمن آبگذری هر رودخانه تصمیمات لازم در سطح استانها اتخاذ شود.

در خصوص سدهای مربوط به استانهای درگیر مقرر شد در سدهای استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه سدهای زیردان و شی‌کلک، در سدهای استان هرمزگان به‌طور خاص سدهای میناب، شمیل و نیان و سرنی و در سدهای استان کرمان به‌طور خاص سد جیرفت با سه جبهه بارشی با گام‌های بالا در کل حوضه آبریز و سد تنگوئیه سیرجان با شدت بارش در زمان و احتمال پرشدگی مخزن، با توجه به شرایط ذخیره آب این سدها نسبت به پایش و مراقبت‌های مستمر جهت مدیریت مخازن اقدام شود.

در این جلسه همچنین بر اتخاذ اقدامات پیشگیرانه ناشی از خسارات سیل و کنترل کافی با پایش مستمر در رودخانه‌ها و تأسیسات آبی تحت تأثیر سیلاب توسط شرکتهای آب منطقه‌ای استانهای درگیر تأکید شد.