رونمايي از نسل جديد كولرهاي آبي با 50 درصد صرفه جويي برق در توانير
رونمايي از نسل جديد كولرهاي آبي با 50 درصد صرفه جويي برق در توانير
نخستين نمونه كولرهاي آبي كم مصرف به طور پايلوت در ساختمان شركت توانیر راه اندازي شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» كولر آبي زيبو محصول يك شركت ايراني با حداقل 50 درصد صرفه‌جويي برق و 70 درصد صرفه جويي آب در ساختمان  شركت توانير نصب و راه اندازي شد.
در بازديد “مجيد فرمد” مشاور مديرعامل شرکت توانیر و “عبدالامير ياقوتي” مديركل دفتر مديريت انرژي و برنامه‌ريزي امور مشتريان این شركت از مراحل نصب و راه اندازي نسل جديد كولرهاي آبي در ساختمان توانير، قابليت سرمايشي و مصرف انرژي كولرهاي فوق شامل يك دستگاه كولر موجود ارتقا يافته و يك دستگاه كولر نسل جديد با حضور طراح و سازنده اين محصول ارائه و عملكرد آن به منظور تامين سرمايش راهروهاي دفتر مجامع توانير مورد بررسي قرار گرفت.
“سيد محمود رضا كازرونيان” كه كار طراحي و ساخت اين محصول را با همكاري پژوهشگاه نيرو طي 4 سال به نتيجه رسانده، از راه اندازي خط توليد اين محصول نوآورانه در شهرستان قلعه گنج استان كرمان و فروش محصولات در استان‌هاي كرمان و يزد طي 2 سال گذشته خبر داد كه 50 هزار دستگاه در سال ظرفيت توليد دارد اما به دليل كمبود سرمايه در گردش، توليد اين شركت به كمتر از هزار دستگاه محدود شده است.
وي توضيح داد: موتور اين كولر (BLDC) و از نوع مغناطيس دايم است كه بدون استفاده از تسمه، با پره‌ها هم محور شده و به صورت ((direct drive كار مي‌كند و با بهره گيري از(inverter drive) ضمن امكان كنترل كامل موتور، از كل اجزاي برقي كولر محافظت شده و جريان مصرفي موتور در حداكثر ظرفيت 2.7 آمپر است.
موتورهاي توليدي اين سازنده در انواع 250 تا 1400 وات مورد استفاده انواع مصارف از كولرهاي خانگي گرفته تا سيستم‌هاي هواساز برج‌ها و مجتمع‌ها را شامل مي‌شود كه نوع 450 وات آن در توانير به كار گرفته شده و به رغم اينكه كولر 5500 محسوب مي‌شود اما عملكرد آن معادل يك كولر آبي 11000 عنوان شده و توانسته با 40 درصد توان، دماي 21 تا 22 درجه در محل مورد نظر توانير را كه راهروهاي منتهي به فضاي باز دفتر مجامع است، به خوبي تامين كند.
كازرونيان با اشاره به اينكه اين كولر قادر است در بدترين شرايط محيطي و در دماي 54 درجه سانتي‌گراد و با حداكثر رطوبت 20 درصد، سرمايش مورد نياز را تامين كند، گفت: حتي در چنين شرايطي نيز نيازي به استفاده از صد در صد توان موتور نيست و با 75 درصد توان موتور سرمايش مورد نياز تامين مي‌شود.
این سازنده کولر ادامه داد: اين كولرها با استفاده از 40 درصد توان در روز و 10 درصد توان (در حد 100 وات مصرف) در شب مي‌تواند سرمايش مورد نياز را از طريق پنل قابل كنترل تامين كند كه نقش به سزايي در پيك سايي شبكه در دوران اوج بار و فصل گرما دارد.
كازرونيان از ديگر ويژگي‌هاي اين سيستم را استفاده از دو پمپ غرقابي با توان گردش 3.6 متر مكعب آب در ساعت در هر كولر عنوان كرد كه اختراع آن به ثبت رسيده است.
وي با اشاره به كاهش شوره زدگي كولر به 30 درصد افزود: كولر زيبو براي جلوگيري از ورود گرد و غبار به فيلتر هوا و بوگير قابل شستشو مجهز شده و استفاده از پوشش ضد آب و ضد آفتاب 4 فصل از جنس برزنت كانتينري ،بهره وري انرژي در اين تجهيز را به ميزان قابل توجهي افزايش داده، همچنين به جاي پوشال‌هاي رايج از پوشال فشرده (snap pad cartridge) كه در داخل محفظه قرار گرفته، استفاده شده كه به دليل جذب سريع و دفع دير هنگام آب، نسبت به پد سلولزي نيز قدرت سرمايشي بالاتري دارد.
وي افزود: شركت آبفاي كرمان در گزارشي به پژوهشگاه نيرو ميزان مصرفه جويي آب اين كولرها نسبت به كولرهاي آبي رايج را 70 درصد اعلام داشته و حداقل 50 درصد صرفه جويي نيز در مصرف برق حاصل شده است.
كازرونيان قيمت كولرهاي 5500 زيبو را حدود 2 ميليون تومان ارزانتر از كولرهاي 11000 رايج عنوان كرد و افزود: در حال حاضر قيمت موتور 450 وات نسل جديد با عمر مفيد 5 سال و 2 سال گارانتي 2 ميليون و 200 هزار تومان است و هر دستگاه كولر 5500 زيبو به قيمت 10 ميليون و 500 هزار تومان درب كارخانه معامله مي‌شود كه با حمايت توانير و مسئولان ذي‌ربط، اميدواريم بتوانيم حجم توليد را افزايش و قيمت اين محصول را به ميزان قابل قبولي كاهش دهيم.
وي ادامه داد: در حال حاضر امكان خريد كولر نسل جديد يا ارتقاي كولرهاي آبي موجود براي متقاضيان وجود دارد و هموطنان مي توانند با پرداخت 5 ميليون و 600 تا 6 ميليون و 800 هزار تومان نسبت به ارتقاي كولرهاي آبي موجود خود اقدام كنند.
كازرونيان رونق توليد اين محصول كاملا ايراني را علاوه بر تحقق اهداف پيك‌سايي، براي صنعت برق و مشتركان مفيد دانست و گفت: سال گذشته قرار شد با همكاري شركت توانير از اين محصول در ادارات برق استان‌هاي كرمان و يزد استفاده شود كه متاسفانه اجرايي نشد و با توجه به تصويب طرح در كميته ذي ربط شركت توانير در حال حاضر قرار است با استفاده از ظرفيت‌هاي بند ط تبصره 15 قانون بودجه امسال تسهيلات لازم را در اختيارمان بگذارند.