قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بخش پتروپالایش‌ها به‌زودی امضا می‌شود
قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بخش پتروپالایش‌ها به‌زودی امضا می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان هم برنامه‌ریزی خوبی کرده و به‌زودی قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بخش پتروپالایش‌ها امضا می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از سازمان برنامه و بودجه، سید مسعود میرکاظمی، روز سه‌شنبه (چهارم مردادماه) با حضور در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و در آیین آغاز پنجمین سال فعالیت این مرکز، با طرح این پرسش که چرا با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان و سنگینی که در حوزه‌های مختلف در کشور شده است، بهره‌وری منفی و رشد اقتصادی نزدیک به صفر است؟ گفت: گاهی اوقات، ۱۰ برابر نیاز کشور در برخی بخش‌ها سرمایه‌گذاری شده، در حالی که قدرت رقابت وجود نداشته است، در همین دوران کرونا بسیاری از واحدها تعطیل شدند، اما کالا در بازار کم نشد.

وی افزود: با وجود اینکه ایران از جمله کشورهایی است که تعرفه بالای واردات دارد، نیروی کار در آن ارزان است، انواع یارانه‌های پنهان انرژی داده می‌شود، باز هم قیمت تمام‌شده‌اش با محصولات خارجی قابل‌رقابت نیست، باید سراغ حل این مشکلات ریشه‌ای رفت و برای آن راه‌حل عملیاتی پیشنهاد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در هشت‌ سال گذشته، نرخ رشد سرمایه‌گذاری منفی ۴.۶ درصد بوده است و حتی به‌اندازه استهلاک هم سرمایه‌گذاری نشده است. این یعنی اینکه تحریم‌ها اگرچه در اقتصاد کشور مؤثر است، اما مشکل اصلی در جهت‌گیری‌ها و رویکردها بوده که اقتصاد کشور را به این نقطه رسانده است.

میرکاظمی با بیان اینکه اگر کشور در ۶ سال پیاپی رشد اقتصادی هشت درصدی را تجربه کند، حجم اقتصاد پس از این مدت تازه به سال ۱۳۹۰ می‌رسد، اظهار کرد: لازم است در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور، همچنین بودجه‌های سالانه، پیشرفت کشور را بر مبنای سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری، به‌صورت همه‌جانبه و عدالت‌محور برای کل استان‌های کشور، طراحی و اجرا کنیم.

وی گفت: دولت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان هم برنامه‌ریزی خوبی کرده است و به‌زودی قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بخش پتروپالایش‌ها امضا خواهد شد.