۱۴۰۰ تن ماده بودارکننده گاز در پالایشگاه اول پارس جنوبی تولید شد
۱۴۰۰ تن ماده بودارکننده گاز در پالایشگاه اول پارس جنوبی تولید شد
مدیر پالایشگاه اول پارس جنوبی گفت: واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی این پالایشگاه با توان، دانش نوآورانه و به روز متخصصان داخلی در مردادماه سال ۹۷ اجرا شد و تاکنون یکهزار و ۴۰۰ تن ماده بودار کننده و حدود ۸۰ تن محصول جانبی حیاتی ومهم تولید کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی روز چهارشنبه، مهرداد عبدی اعلام کرد: واحد تولید محصول بودارکننده گاز طبیعی تنها نمونه موجود در خاورمیانه و از معدود واحدهای تولید این ماده در جهان است.

وی ادامه داد: ماده بودار کننده گاز طبیعی به دلیل مصرف در خطوط گاز رسانی و مباحث تحریمی، از مواد استراتژیک صنعتی است که اکنون با اقدامات شاخص و به روز تولید این محصول از انحصار کشورهای خارجی درآمده و به دست توانمند جوانان شایسته‌ ایران بومی سازی شده است.

عبدی اظهار کرد: یکی از موارد بسیار مهم در تولید این محصول، علاوه بر بحث کاهش نیاز به واردات سبب جلوگیری از خروج مبالغ قابل توجهی ارز می‌شود.

مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: مطابق مدارک طراحی تولید سالانه این واحد ۸۰۰ تن در سال بوده، با این حال نظر به تحقیقاتی بودن پروژه و وجود مشکلات متعدد در طراحی و تجهیزات مکانیکی و تغییرات ماهیت خوراک نسبت به خوراک طراحی، مقدار تولید این واحد در ابتدای راه‌اندازی کمتر از ۱۰۰ تن در سال و به صورت ناپیوسته بودکه با تلاش شبانه روزی متخصصان پالایشگاه یکم و با حمایت‌ها و پیگیری های مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز، پس از انجام اقدامات فنی متعدد تولید کنونی به حدود ۵۵۰ تن در سال افزایش یافته است.

عبدی در ادامه با اشاره به اقدامات مهم انجام شده متخصصان و کارکنان پالایشگاه اول پارس جنوبی در راستای  افزایش تولید ماده بودار کننده بیان کرد: شبیه‌سازی فرآیندی و بهینه سازی غلظت محلول کاستیک گردشی، رفع مشکل شبکه جمع‌آوری میعانات بخار برگشتی و اصلاح سیکل‌های حرارتی، رفع مشکل شبکه جمع‌آوری میعانات بخار برگشتی و اصلاح سیکل‌های حرارتی، اصلاح آرایش مسیر کنارگذر مبدل هوایی برج احیا کاستیک، تغییر نوع شیرهای کنترلی مسیر نیتروژن و فلر از PCV به PV، تغییر طراحی مسیر بخار ریبویلر برج احیا، طراحی، ساخت و نصب مبدل پیشگرمکن در ورودی برج احیا کاستیک و تغییر در طراحی توزیع کننده جریان در برج Prewash از موارد بسیار مهم همسو با افزایش تولید این ماده بسیار مهم در کشور است.

وی با اشاره به این‌که موارد یاد شده تنها بخشی از اقدام‌های انجام شده در این واحد است و حجم اقدامات انجام شده چندین برابر موارد یاد شده است گفت: در بازه زمانی انجام موارد و اقدامات در مسیر افزایش تولید این محصول بیش از ۴۰ هزار نفر ساعت کارکرد بدون حادثه در انجام  پروژه های بالا به ثبت رسیده است.

عبدی ادامه داد: انجام بسیار مطلوب این موارد موجب شده در زمان حاضر واحد تولید ماده بودارکننده با توان تولید حدود ۵۵۰ تن در سال به صورت پیوسته و پایدار در سرویس قرار داشته باشد.

وی بیان کرد: در زمان حاضر تولید واحد ماده بودار کننده گاز طبیعی حدود ۱.۸ تن در روز است که با توجه به نیاز روز افزون داخلی و برنامه‌های آتی برای تامین مصارف گازرسانی و صادرات این محصول استراتژیک، پروژه‌های متعددی در دست اقدام است.

عبدی گفت: برخی از این پروژه‌ها از سوی پالایشگاه یکم و برخی نیز از سوی معاونت پژوهش شرکت ملی گاز ایران در حال پیگیری و از جمله آنها احداث خط لوله دریافت خوراک واحد بودارکننده از پالایشگاه سوم و افزایش تولید تا حدود ۸۵۰ تن در سال توسط پالایشگاه یکم از جمله این پروژه ها است.

مدیرپالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی تغییر طراحی و ساخت مبدل حرارتی از سوی پالایشگاه یکم برای افزایش پایداری تولید و احداث واحد تغلیظ میعانات گازی پالایشگاه سوم به عنوان خوراک واحد تولید ماده بودارکننده از سوی معاونت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت وافزایش ظرفیت تولید ماده بودارکننده تا حدود یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تن در سال از جمله دیگر پروژه‌های مهمی است که در صورت اجرا علاوه بر تامین کامل نیاز داخل، امکان صادرات این محصول به سایر کشورها نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: این واحد افزون بر تامین نیاز ایران به ماده بودارکننده گاز طبیعی، فرصت صادرات این محصول را نیز در اختیار کشور قرار داده است.