عطش “الغدیر” بیشتر شد
عطش “الغدیر” بیشتر شد
مدیر امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه از کاهش حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سیدجلال شاهرخ، اظهار کرد: نظر به عدم تحقق بارندگی‌های مورد انتظار، افزایش دما و نیاز آبی بخش کشاورزی و شرب شهر ساوه و علیرغم مدیریت مخزن در سد ساوه طی سه سال اخیر، اما متاسفانه در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی حجم فعلی آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه را ۷۸ میلیون متر مکعب (معادل ۲۸ درصد کل  ظرفیت سد) اعلام کرد و گفت: در مدت مشابه سال قبل حجم آب باقی مانده در دریاچه سد حدود ۱۵۳ میلیون متر مکعب بوده است.

شاهرخ افزود: هم اکنون جهت تامین آب حقآبه بران سنتی و مشترکین شبکه آبیاری دشت ساوه  به میزان ۴۴۰۰ لیتر در ثانیه آب در شبکه آبیاری، توزیع و علاوه بر این نیز ۵۰۰ لیتر در ثانیه از محل ذخیره سد تحویل تصفیه خانه آب شرب متعلق به شرکت آبفای ساوه می‌شود.

وی با اشاره به بروز خشکسالی در دو سال اخیر، حجم آب وارد شده به دریاچه سد را از مهرماه سال قبل تا این زمان تنها ۲۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این میزان حجم در حد ۷۴ میلیون متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه دبی ورودی آب به در یاچه سد تا ۵۰۰ لیتر در ثانیه کاهش پیدا کرده است، در مقابل، با توجه به گرمای بالای هوا در این ایام، تبخیر از سطح دریاچه تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه نیز رسیده است.

به گفته این مقام مسئول و عضو هیئت مدیره در شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با عنایت به کاهش نزولات جوی و همچنین وجود نیاز آبی در محدوده شهرستانهای بالادست که حوضه آبریز مشترک با سد را تشکیل می‌دهند در این زمان میزان ورودی به دریاچه سد به حداقل خود رسیده است.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون متر مکعبی آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال ۱۳۷۲ با هدف تامین برق و آب کشاورزی اراضی شهرستان ساوه احداث شده است.

منبع: ایسنا