لزوم تقویت دیپلماسی برای احقاق حق‌آبه‌های کشور
لزوم تقویت دیپلماسی برای احقاق حق‌آبه‌های کشور
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اگر دیپلماسی کشور‌ها تقویت شود و مسئولان با آگاهی از توان استفاده از ظرفیت‌های انرژی می‌توانند در گرفتن حقوق و صیانت از منابع ملی کشور موفق باشند.

طیبه مرادی: حمیدرضا صالحی، دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» با اشاره به حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: بحث حق‌آبه و سیاست‌های بالادستی کشور‌ها که انجام می‌دهند و این موضوع در ترکیه به دلیل ساخت سد نیز اتفاق افتاده است که آثار زیست محیطی شدیدی را برای ما ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد:هر کشوری با کشور همسایه خود و در سایه تعامل و گفتگو می‌تواند مشکلات پیش آمده را برطرف کند؛ بنابراین بهتر بود تلاش می‌کردیم که روابط را به گونه‌ای پیش می‌بردیم و به سادگی از کنار این مشکلات رد نمی‌شدیم. چرا که حق‌آبه عراق و افغانستان برای کشور ما حیاتی است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: اگر دیپلماسی کشور‌ها تقویت شود و مسئولان با آگاهی از توان استفاده از ظرفیت‌های انرژی می‌توانند در گرفتن حقوق و صیانت از منابع ملی کشور موفق باشند.

گفتنی است؛ مسیر رودخانه هیرمند از رشته‌کوه‌های هندوکشِ افغانستان تا دریاچۀ هامون در سیستان و بلوچستان، قرار بود نمادِ صلحِ دو کشور باشد، اما حالا محل مناقشه است. رودخانه‌ای که براساس معاهدۀ بیست‌ودوم اسفند ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان، باید تا میزانی مشخص و سالانه و به صورت دائم آب هامون را تامین کند، اما با کاهش میزان ورودی هیرمند به دریاچۀ هامون از اواخر دهۀ ۷۰، امروز هامون تا مرز خشکی رفته است.