‌ساماندهی پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه با کمک دانش‌بنیان‌ها
‌ساماندهی پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه با کمک دانش‌بنیان‌ها
به گفته مدیرعامل شرکت آب و نیرو استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان کشور به منظور حل مسئله تونل کانی‌سیب در دستور کار قرار گرفته به طوریکه عملیات اجرایی ترمیم ۷۰۰ متر آسیب‌دیده تونل، آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» موضوع احیای دریاچه ارومیه بحث امروز و فردا نیست بلکه چندین سال است که از سوی مسئولان کشوری مطرح است با وجود اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته، اما هنوز این دریاچه احیا نشده و نزدیک به موت است.

در گذشته قرار براین بود که از طریق تونل کانی سیب اقداماتی برای انتقال آب به دریاچه ارومیه صورت گیرد، اما این مهم به دلیل ایجاد برخی از مشکلات در دولت گذشته اجرایی نشد. در همین راستا دولت سیزدهم با تشکیل جلسات و دستور داد تا برای نجات این دریاچه اقدامات اساسی صورت گیرد.

بر اساس آخرین جزئیات ارائه شده از سوی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، هم اکنون ۶ عنوان زیر‌پروژه به منظور مهیا شدن نهایی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه باید تکمیل شود تا شاهد عملیات آب‌اندازی در این تونل باشیم و زمینه انتقال ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب مطابق جزئیات طراحی به طور سالانه برای دریاچه ارومیه مهیا شود.

کریم شیبانی یکتا مدیرعامل شرکت آب و نیرو در تشریح شرایط ساماندهی وضعیت تونل در حال حاضر، گفته است که استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان کشور به منظور حل مسئله تونل کانی‌سیب در دستور کار قرار گرفته و دو هفته است که عملیات اجرایی ترمیم ۷۰۰ متر آسیب‌دیده تونل، آغاز شده است.

شیبانی افزود: شتاب زدگی در مطالعات و آبگیری زودتر از موعد تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، سبب بروز ترک خوردگی‌های متعدد در این تونل شده است.

وی با تاکید بر لزوم دقت در رفع این مشکل گفت: به شیوه‌های مختلف و با بکارگیری مشاور ایرانی و خارجی و همچنین دعوت از شرکت‌های دانش بنیان، تعمیرات تونل انتقال آب آغاز شده است.