چانه‌زنی کشورهای اروپایی برای معافیت از کاهش مصرف گاز
چانه‌زنی کشورهای اروپایی برای معافیت از کاهش مصرف گاز
دولت‌های اروپایی تلاش می‌کنند طرحهای بروکسل برای کاهش تقاضا برای گاز طبیعی به منظور آمادگی بهتر در برابر کاهش احتمالی عرضه روسیه در زمستان امسال را تعدیل کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»دیپلماتهای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از هفته گذشته که کمیسیون اروپا تدابیری را برای کاهش تقاضای کشورهای عضو این بلوک برای گاز طبیعی به میزان ۱۵ درصد پیشنهاد کرد، سرگرم مذاکره هستند. این طرح باعث شده است بحثهایی درباره میزان کاهش پیشنهاد شده و قدرت بروکسل برای الزامی کردن آن، دربگیرد. این طرح باید در نشست هفته جاری وزیران انرژی اتحادیه اروپا تصویب شود.

در پیش نویس این پیشنهاد که توسط فایننشیال تایمز مشاهده شده است، کشورهای اتحادیه اروپا گفته‌اند هدف داوطلبانه می‌تواند در سراسر بلوک استانداردسازی شود اما اهداف اجباری باید وابستگی هر کشور عضو به گاز روسیه و میزان گازی که می‌توانند ذخیره سازی کنند را در نظر بگیرد.

اگر یک کشور عضو گاز اضافی دارد که می‌تواند از طریق محموله LNG یا خطوط لوله به کشورهای دیگر در اتحادیه اروپا عرضه کند، کاهش مصرف باید کمتر شود. بعضی از صنایع که فعالیت آنها حیاتی است، باید از این طرح معاف شوند.

طبق پیش نویس این طرح، کشورهای عضو باید بتوانند آزادانه تدابیر مناسب را اختیار کنند تا به کاهش تقاضا برای گاز برسند.

اتحادیه اروپا برای آماده شدن در برابر کاهش احتمالی عرضه گاز از سوی روسیه در زمستان امسال، به سختی تلاش می‌کند. پیش از حمله نظامی مسکو به اوکراین، اتحادیه اروپا برای حدود ۴۰ درصد یا حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز به روسیه وابسته بود  اما با اقدام مسکو در استفاده از تحویل گاز به عنوان سلاح به تلافی حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین، این بلوک در تلاش برای قطع وابستگی به گاز روسیه تا سال ۲۰۲۷ است.

کمیسیون اروپا هفته گذشته پیشنهاد کرد اعضای اتحادیه اروپا مصرف گاز را در هشت ماه آینده به میزان ۱۵ درصد در مقایسه با میانگین مصرف در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، کاهش دهند.

اگر بحران انرژی وخیم شود یا سه کشور عضو درخواست کنند هدف کاهش مصرف داوطلبانه تغییر کند، میزان کاهش هدف گذاری شده، اجباری خواهد شد.

اما دولت‌های اتحادیه اروپا به خصوص اعضای جنوبی که معمولا وابستگی کمتری به روسیه دارند، اعتراض کرده‌اند که کمیسیون پا را از اختیاراتش فراتر گذاشته و هدف ۱۵ درصدی، بسیار بالاست.

طبق پیش نویس پیشنهادهای دیگر، حداقل پنج کشور عضو باید برای وضعیت هشدار درخواست کنند تا کاهش داوطلبانه تقاضا برای گاز، اجباری شود. همچنین پیشنهاد شده است کشورهای عضو یک ماه بیشتر، تا پایان اکتبر فرصت داشته باشند تا طرحهای اضطراری ملی خود را به کمیسیون اروپا ارائه کنند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا با توجه به شمار معافیتهایی که کشورهای عضو درخواست کرده‌اند، پیش نویس پیشنهادی را مادر همه معافیت‌ها خواند.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، این طرح پیش از این که در نشست فوق العاده روز سه شنبه وزیران انرژی بررسی شود، در نشست روز دوشنبه سفیران اتحادیه اروپا مورد بحث قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا