سطح دانش مدیران در زمینه محیط زیست باید افزایش یابد
سطح دانش مدیران در زمینه محیط زیست باید افزایش یابد
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید سطح دانش مدیران در زمینه محیط زیست افزایش یابد تا بتوانیم محیط زیست را به جایگاه واقعی خودش بزسانیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» نورالله مرادی، در کارگروه ملی ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست گفت: در دولت مردمی شاهد توجه ویژه ای از سوی رییس جمهور به مقوله محیط  زیست هستیم، در مدت یک سال گذشته یکی از نکاتی که رییس جمهور مرتب بر آن تاکید کرد مساله محیط زیست است.

وی با اشاره به تدوین برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیطزیست اظهار داشت: این برنامه در سال ۱۳۹۸ مصوب شد اما تاکنون کار خاصی در زمینه اجرای آن صورت نگرفت، امروز اولین جلسه آن برگزار شد تا همکاری در زمینه اجرای آن میان دستگاه ها شکل گیرد.

وی اظهار داشت: این برنامه یک سند راهبردی و مهم برای محیط زیست است که هدف اصلی آن حفاظت از محیط زیست کشور و حفظ شرایط طبیعی آن از طریق ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه است ، همچنین افزایش آگاهی عمومی برای آشنا شدن تمامی افراد جامعه با نقش خود در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و مشارکت در حفاظت از محیط زیست از دیگر اهداف این برنامه است.

مرادی ادامه داد: افزایش دانش ، ارتقای نگرش و مهارت سیاست گذاران ، برنامه ریزان ، مدیران و کارشناسان دستگاه ها و نهادها در زمینه فرهنگ سازی در جهت حفاظت از محیط زیست ، استفاده مناسب و علمی از ظرفیت رسانه های دیداری، شنیداری ، مکتوب و فضای مجازی در جهت تقویت فرهنگ حفاظت از محیط زیست، حمایت از تولید محصولات و آثار فرهنگی و هنری با مضامین محیط زیستی، پشتیبانی از پویش های ملی و منطقه ای در زمینه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست بر مبنای ارزش های اسلامی و ایرانی، توجه موثر به گروه های هدف خاص به ویژه کودکان و نوجوانان برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط  زیست، حمایت از پژوهشگران حوزه حفاظت از محیط زیست در جهت فراهم کردن محتوای علمی و کاربردی مورد نیاز در بخش های مختلف و ترویج فرهنگ سرمایه گذاری و فعالیت در مشاغل سبز در چارچوب اهداف توسعه پایدار راهبردهای این برنامه است.

وی به اقدامات مورد نیاز برای اجرای این برنامه اشاره کرد و گفت: راه اندازی و نظارت بر کارگروه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست ذیل شورای فرهنگ عمومی کشور، تدوین برنامه جامع ارتقای فرهنگ محیطزیست ، طراحی و تدوین مرام نامه حفاظت از محیط زیست برای ارتقای آگاهی و داشتن الگویی مشخص جهت ارائه به عموم افراد جامعه، تشکیل انجمن های حفاظت از محیط زیست در دستگاه ها و بخش های مختلف، حمایت از اقتصاد و مشاغل سبز و فناوری های سازگار با محیط  زیست با اتخاذ سیاست های تشویقی و حمایتی از طریق حفاظت از محیط زیست، ترویج فرهنگ درختکاری و گسترش فضای سبز از طریق اجرای پویش های عمومی و صنفی، بستر سازی مناسب جهت جذب حمایت های مالی سازمان های بین المللی حامی محیط زیست ، توسعه همکاری های فرهنگی ، منطقه ای و بین المللی با حمایت از پژوهشگران داخلی و خارجی حوزه محیطزیست و انتشار پژوهشی در این زمینه و افزودن واحدهای درسی و گنجاندن مفاهیم مرتبط با حفاظت از محیط زیست برای رشته های مختلف دانشگاهی ، طراحی و تدوین الگوی متناسب کشاورزی و کشت برای بهره گیری کشاورزان در مناطق مختلف کشور ، ترویج فرهنگ کاهش اشتفاده از مواد پلاستیکی، فرهنگ سازی در جهت عدم رهاسازی زباله در معابر عمومی، بوستان ها، جنگل ها ، مراتع، کوه ها بیابان ها و مناطق کویری و طراحی نشان ملی حفاظت از محیط زیست به منظور نکوداشت مبتکران و فعالان شاخص این عرصه برخی از اقدامات اجرای این برنامه است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ۱۸ دستگاه جزو اعضای این کارگروه این برنامه هستند که نماینده تام الاختیار قوه قضاییه ، صدا سیما و سه نفر از کارشناسان سازمان های مردم نهاد برجسته نیز حضور دارند ، با توجه به وظایف تعریف شده دستگاه ها موظفند هر ۶ ماه یکبار و استان ها هر سه ماه یکبار عملکرد خود در این زمینه را ارائه دهند.

برگزاری پویش های ملی و منطقه ای برای ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست

همچنین دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این جلسه گفت: یکی از راهبردهای جدی برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست، بحث پویش های ملی و منطقه ای است.

سید مجید امامی اظهارداشت: هم در اسناد بالادستی سازمان حفاظت محیط زیست و هم اسناد شورای عالی انقلاب بر موضوع ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست تاکید شده است.

وی با ابراز نگرانی از گسترش بحران های زیست محیطی در کشور، افزود: ما نباید ساده از کنار مشکلات زیست محیطی که زندگی نسل های امروز و آینده را تحت الشعاع قرار می دهد، عبور کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با لازم الاجرا خواندن مصوبه این شورا برای ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست برای ۱۹ دستگاه عضو کارگروه، گفت: برای آینده فرزندان هم که شده می بایست دست به دست هم دهیم و برای حفظ محیط زیست کاری بکنیم.

امامی با اشاره به تصویب برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست در سال ۱۳۹۸، خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا، اجرای این مصوبه با تاخیر روبرو شد اما مصمم هستیم این برنامه را با قدرت اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه بخش زیادی از جامعه، مسایل و مشکلات زیست محیطی است، گفت: یکی از راهبردهای جدی برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست، بحث پویش های ملی و منطقه ای است که می توانند هویت های جدیدی به وجود بیاورند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به ۳ مناسبت زیست محیطی روز زمین پاک، روز جهانی محیط زیست و روز درختکاری در تقویم رسمی کشور، پیشنهاد کرد: با محوریت یکی از این ۳ روز، یک پویش ملی که حداقل نیمی از جمعیت ایران را درگیر بحث حفاظت محیط زیست کند، راه اندازی کنیم.