تحقق 8 هزار مگاوات برنامه مديريت مصرف برق در كشور
تحقق 8 هزار مگاوات برنامه مديريت مصرف برق در كشور
مدیرعامل توانیر گفت: تاکنون بین ۷۵۰۰ تا بیش از ۸۰۰۰ مگاوات از برنامه‌های مدیریت بار و مصرف انرژی در دوره اوج بار شبکه محقق شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» در نشست ويديو كنفرانس با مديران عامل شركتهاي توزيع برق ،ماهيت كار صنعت برق را خدمت رساني مناسب و بي وقفه به مردم عنوان كرد كه خدمتي بي بديل محسوب مي شود.

آرش كردي با اشاره به مراتب قدرداني و تشكر وزير نيرو از تلاشگران صنعت برق كشور، رضايت نسبي مردم و مسوولان از جمله تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از عملكرد مناسب صنعت برق در ايام پرباري شبكه را يك سرمايه ارزشمند و مايه افتخار صنعت برق دانست و ابراز اميدواري كرد صنعت برق با ثبت يك ركورد مناسب، پيك تابستان امسال را با موفقيت پشت سر بگذارد.
وي اظهار داشت: قدرشناسي و اظهار لطف مسوولان و مردم عزيز نسبت به عملكرد صنعت برق ،بزرگترين پاداش براي ما محسوب مي شود و قطعا در بارگاه الهي، اندوخته اي ارزشمند و مشوق ما براي ادامه اين راه پر بركت است.
مهندس كردي با اشاره به افزايش اعتماد به نفس مديران و همكاران هيات مديره هاي صنعت برق كشور گفت: بايد اين اعتماد به نفس را كه با كمك خداوند و تحت عنايات و توجهات باريتعالي حاصل شده ،قدر بدانيم.
مديرعامل توانير تلاشهاي شبانه روزي كاركنان صنعت برق در اين عرصه را مورد توجه قرار داد و از ايجاد تمركز در بخش انتقال برق و رصد و پيگيري شركتهاي برق منطقه اي و اقدامات بي نظير اين بخش در سال جاري گفت كه با تلاش مضاعف بخش توزيع برق كشور تاكنون بين 7500 تا بيش از 8 هزار مگاوات از برنامه هاي مديريت بار و مصرف انرژي را در دوره اوج بار شبكه محقق ساخته است.
وي در عين حال توضيح داد: با توجه به وضعيت دما و احتمال افزايش بار شبكه ،همچنان بخش عمده كار باقي است و هرگونه قصور مي تواند نتايج ارزشمند حاصل شده را به تلخي بدل كند و لذا بايد روند اقدامات تا آخر كار تداوم داشته باشد.
مديرعامل توانير تجارب كسب شده مديريت مصرف در پيك امسال را نيازمند تحليل نقاط قوت و نقاط قابل بهبود و تدوين نقشه راه جامع براي سالهاي آتي عنوان كرد وي قيمت برق را به عنوان يك ابزار اقتصادي و ستون اصلي مديريت مصرف برق در ساير كشورها ذكر كرد كه به دليل بي بهره بودن صنعت برق كشور از اين ابزار و ارزان بودن انرژي ، برنامه هاي مديريت مصرف برق در كشور به سختي اجرا مي شود و اين موضوع اهميت دستاوردهاي صنعت برق در اين بخش را دوچندان ساخته است.
معاون هماهنگي توزيع توانير نيز در اين نشست با قدرداني از تلاشگران بخش توزيع، آمادگي صنعت برق براي رويارويي با موج گرما در روزهاي پاياني هفته و لزوم تداوم اجراي برنامه هاي مديريت بار و مصرف انرژي را مورد تاكيد قرار داد.
مهندس پيرپيران با اشاره به عملكرد خوب شركتهاي توزيع در حوزه مصارف روشنايي ،تكميل ظرفيتها در اين حوزه را مورد تاكيد قرار داد و بهبود مصارف روشنايي به ويژه در كارخانه ها و شركتهاي دولتي  و مراكز مذهبي مانند مساجد و امامزاده ها را مستلزم تهيه دستورالعمل دانست و خواستار بررسي راهكارهاي تعديل انرژي در حوزه هاي مختلف مصرف از سوي كميته هاي بهره وري انرژي و كاهش تلفات شد.
در ادامه اين نشست كه با رصد موردي منحني مصرف برق ادارات پر مصرف استانها از سوي معاون هماهنگي توزيع توانير و ارايه توضيحات شركتهاي توزيع همچنين ارايه عملكرد مديريت مصرف شركتهاي توزيع در بخشهاي مختلف كشاورزي ،صنعتي ، عمومي ،اداري و غيره و توضيحات مهندس مدقق مديركل هوشمندسازي و فن آوريهاي نوين توانير همراه بود، مديريت بار صنعتي و موضوع ساختار ارزيابي عملكرد شركتهاي توزيع از سوي دكتر صادقي مديركل مهندسي و راهبري شبكه توزيع توانير تشريح شد وي در خصوص رتبه بندي شركتهاي توزيع به لحاظ بهره گيري از مولدهاي ادارات از تحقق بيش از 600 مگاوات ظرفيت مولدها براي نخستين بار در پيك امسال خبر داد كه 150 مگاوات نسبت به گذشته افزايش داشته است.
اين نشست با ارايه دكتر ياقوتي مديركل مديريت انرژي و برنامه ريزي امور مشتريان توانير پيرامون ارزيابي عملكرد مديريت بار در بخش خانگي همراه بود، دكتر ياقوتي 40 درصد مشتركان برق خانگي را مشمول پاداش مديريت مصرف طرح 1=5 ذكر كرد كه در مجموع بيش از 40 درصد مشتركان شركتهاي توزيع مشمول پاداش رعايت الگو و كاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال قبل شدند.
وي مجموع پاداش تخصيص يافته بابت صرفه جويي را حدود 250 ميليارد تومان و بيشترين سهم را مربوط به مناطق جنوبي كشور ذكر كرد و با اشاره به كاهش 4.5 درصدي مصارف خانگي، مجموع مصرف كاهش يافته اين بخش را 500  گيگاواتساعت برشمرد.