اتحادیه اروپا گاز نیجریه را جایگزین روسیه می‌کند
اتحادیه اروپا گاز نیجریه را جایگزین روسیه می‌کند
اتحادیه اروپا در تلاش برای یافتن منابع گازی جهت جایگزینی گاز روسیه، واردات گاز طبیعی مایع از نیجریه را دو برابر می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  به نقل از عرب‌نیوز، متیو بالدوین،  نایب‌رییس بخش انرژی کمیسیون اروپا گفت اتحادیه اروپا در جهت آماده شدن برای قطع احتمالی عرضه انرژی روسیه، به‌دنبال واردات بیشتر گاز از نیجریه است.
وی که در نیجریه حضور دارد مذاکراتی با مقامات بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا برگزار کرده‌است.
مقامات نیجریه در این گفتگوها اطمینان دادند در حال بهبود امنیت دلتای نیجر هستند تا خط لوله ترنس‌نیجر را پس‌از ماه اوت دوباره راه‌اندازی کنند. به‌این‌ترتیب گاز بیشتری برای صادرات به اروپا وجود خواهد داشت.
14 درصد از کل واردات گاز طبیعی مایع اتحادیه اروپا از نیجریه صورت می‌گیرد و طبق گفته بالدوین، این رقم احتمالاً دو برابر خواهد شد.
تولید نفت و گاز نیجریه به‌خاطر دزدی و خرابکاری در خط لوله‌ها مختل شده و ظرفیت پایانه گاز طبیعی مایع نیجریه در جزیره بالی را تا 60 درصد پایین آورده‌است.

بالدوین گفت:«اگر بتوان ظرفیت این پایانه را تا 80 درصد بالا برد، گاز طبیعی مایع اضافی برای صادرات به اروپا وجود خواهد داشت».
گاز طبیعی نیجریه تحت مالکیت شرکت نفت دولتی ان‌ان پی‌سی و شرکت‌های شل، توتال و انی قرار دارد.
کمیسیون اروپا در روز چهارشنبه اعلام کرد اعضای این اتحادیه باید 15 درصد از مصرف خود را از ماه اوت تا مارس پایین بیاورند. این اقدام در ابتدا داوطلبانه خواهد بود ولی در صورت اعلام شرایط اضطراری اجباری خواهد شد.
نیجریه در سال گذشته میلادی 23 میلیارد مترمکعب گاز به اتحادیه اروپا صادر کرد. این رقم در 2018 برابر با 36 میلیارد مترمکعب بود.

منبع: تسنیم