زمزمه واردات بنزین به گوش می‌رسد
زمزمه واردات بنزین به گوش می‌رسد
بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی روز‌های اخیر مصرف از تولید پیشی گرفته، احتمال واردات بنزین از سال آینده وجود دارد؛ بنابراین برای مقابله با این موضوع باید تعادل بین تولید و مصرف برقرار کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از پرمصرف‌ترین فرآورده‌های نفتی در کشور بنزین است که نقش کلیدی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند و ایجاد هرگونه اختلال در تامین بنزین مورد نیاز کشور می‌تواند هزینه سنگین اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کشور در پی داشته باشد.

طبق آمار ارائه شده متوسط مصرف بنزین در سه‌ماهه نخست سالجاری حدود ۹۶ میلیون لیتر در روز بوده و این رقم در خردادماه به طور متوسط به حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز رسیده است.

در همین راستا جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رابطه با کاهش تولید بنزین اظهار کرده بود تولید همانند سنوات گذشته و در حد ۹۴، ۹۸ و ۱۰۰ و ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است.

وی در خصص اینکه آیا دوباره واردکننده بنزین خواهیم شد گفت: اکنون فصل مسافرت است و حجم حمل و نقل و میزان مصرف بالا است، بنابراین باید مدیریت کنیم تا این فصل را پشت سر بگذاریم.
همچنین سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین خردادماه در خصوص میزان تولید گفت: باتوجه به اینکه در حال حاضر تعمیرات تاسیسات و برخی پالایشگاه‌ها را در دست اجرا داریم، متوسط تولید حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز است و زمانی که دوره تعمیرات به پایان برسد، این عدد به حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز می‌رسد.
براساس این گزارش طی روز‌های اخیر مصرف از تولید پیشی گرفته، احتمال بازشدن دوباره پرونده واردات بنزین وجود دارد؛ چرا که بررسی‌های نشان می‌دهد که در کوتاه مدت بازهم واردکننده بنزین خواهیم شد این زمانی محقق خواهد شد که نتوانیم تراز تولید و مصرف به صورت اصولی مدیریت کنیم.