رقابت در بازار عراق رقابت بنگاهی نیست بلکه رقابت دولت‌ها است
رقابت در بازار عراق رقابت بنگاهی نیست بلکه رقابت دولت‌ها است
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: رقابت در بازار برق عراق رقابت بنگاهی نیست بلکه رقابت دولت‌ها است بخاطر همین اگر دولت زودتر بجنبد می‌تواند این بازار را همچنان حفظ کند.

حمیدرضا صالحی، دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» درباره برنامه اتصال شبکه برق عراق به عربستان و تاثیر آن بر بازار ایران اظهار کرد: ما در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم در مرحله اول باید بازار را حفظ کنیم چرا که رقبا به دنبال کسب بازار هستند. در حوزه تامین انرژی هیچ کشوری چه ایران یا ترکیه و عراق علاقه‌مند نیست که از یک منبع انرژی دریافت کند و بیشتر به دنبال چند بازار است تا در آینده با مشکل مواجه نشود؛ لذا این کار عراق درست و حرفه‌ای بوده است عربستان هم به دنبال منافع خودش است. قطعا به دنبال این که است که در بازار عراق حضور داشته باشد.

وی تأکید کرد: اولین نیروگاه عراق را در جنگ و در شرایط سخت ایران ساخته است و ادامه سیاست‌ها همکاری بین ایران و عراق سیاست‌هایی منبتی برحضور فعالان اقتصادی در آنجا نبود در مقابل ترکیه سیاست‌هایی داشت که از پیمانکاران در عراق حمایت می‌کرد. ما در ایران توانستیم به سختی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع دولتی برای حمایت از پیمانکاران دریافت کنیم.

صالحی افزود: رقابت در بازار برق عراق رقابت بنگاهی نیست بلکه رقابت دولت‌ها است بخاطر همین اگر دولت زودتر بجنبد می‌تواند این بازار را همچنان حفظ کند و باید با محوریت بخش خصوصی در این زمینه برنامه داشته باشیم. امتیازاتی که دولت ایران در عراق دارد.

وی تأکید کرد: مسئولان کشور و سیاستمداران باید در نظر بگیرند که بازار عراق فرصت طلایی و بکر برای انجام پروژه‌های برق است، این کشور زیرساخت لازم را ندارد و کمپانی‌های ما هم ظرفیت خالی دارند که استفاده از آن می‌تواند تبدیل به درآمد ارزی برای کشور شده و کسری درآمد غیرنفتی را جبران کند. ما با انجام پروژه‌های برقی در عراق و صادرات خدمات فنی و مهندسی و انرژی می‌توانیم درآمد خوبی از این کشور داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: مسئولان باید دیپلماسی را در این بخش تقویت کنند تا از این طریق بتواند این بازار را حفظ کند؛ چرا که در عراق می‌توان تا سقف ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار پروژه را تعریف کرده و در کنار آن برق را نیز صادر کنیم.

وی ادامه داد: همچنین خود ایرانیان در انتقال پروژه و دانش نقش بزرگی را ایفا کنند و کارخانه‌های مورد نیاز آنجا را بسازند. متاسفانه تا به امروز ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار درآمد از این کشور داشتیم که رقم ناچیزی است در حالیکه می‌توانیم این رقم را تا سقف ۴۰ میلیارد دلار برسانیم.

صالحی خاطرنشان کرد: نیازمند است طرحی را با کمک بخش خصوصی و دولتی در این کشور انجام دهیم چرا که راهی جز این نداریم. حضور و حمایت سیاسی و حاکمیتی می‌تواند در اجرای پروژه‌ها نقش آفرینی داشته باشد.