اروپا باید ۲۰ درصد از مصرف گاز خود را کم کند
اروپا باید ۲۰ درصد از مصرف گاز خود را کم کند
رییس آژانس بین‌المللی انرژی با اعلام هشدار وضعیت قرمز برای بازارهای انرژی گفت اروپا باید مصرف گاز خود را ۲۰ درصد نسبت‌به سطح فعلی کاهش دهد تا بتواند زمستان را به‌خوبی پشت سر بگذارد.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از اویل پرایس، آژانس بین‌المللی انرژی که قبلاً اعلام کرده بود کشورهای اروپایی باید 15 درصد از مصرف خود را در صورت قطع صادرات گاز روسیه کاهش دهند، حالا هشدار داده این کاهش مصرف باید بیشتر از این رقم باشد تا اروپا بتواند زمستان را پشت سر بگذارد.

فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی با اعلام هشدار وضعیت قرمز برای بازارهای انرژی گفت اروپا باید مصرف گاز خود را 20 درصد نسبت‌به سطح فعلی کاهش دهد تا بتواند زمستان را به‌خوبی پشت سر بگذارد.

وی گفت:«درست است که مشکل خط لوله نورد استریم 1 ظاهراً حل‌شده است، اما هنوز برای خوشحالی در این‌مورد زود است».

رییس آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به این‌که عرضه گاز روسیه به اروپا تا یک‌سوم کاهش‌یافته است، هشدار داد این مقدار جریان گاز هم ممکن است به‌زودی متوقف شود.

روسیه صادرات گاز خود از خط لوله نورد استریم 1 را پس‌از 10 روز توقف به‌خاطر عملیات تعمیرات و نگهداری در روز پنجشنبه با 40 درصد ظرفیت از سر گرفت.

روسیه جریان گاز از این خط لوله را در اواسط ماه ژوئن 60 درصد کاهش داده بود و حالا صادرات گاز از این خط لوله به 21.5 گیگا وات در ساعت رسیده‌است، درحالی‌که این رقم قبل‌از آغاز دوره تعمیرات در یازدهم ژوئن برابر با 30 گیگا وات در ساعت بود و قبل‌از کاهش 60 درصدی به 70 گیگا وات در ساعت می‌رسید.

کمیسیون اروپا در روز چهارشنبه با اعلام اقداماتی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز از کشورهای عضو خواست مصرف خود را 15 درصد تا بهار آینده پایین بیاورند.
اما طبق گفته فاتح بیرول، این مقدار کاهش مصرف برای گذراندن زمستان در اروپا کافی نیست و هیچ راه حل دیگری غیر از کاهش مصرف وجود ندارد.

وی گفت:«حتی با فرض این‌که جریان فعلی گاز از روسیه حفظ شود و واردات گاز از آمریکا و منابع دیگر ادامه یابد و هیچ اتفاق غیرمنتظره‌ای عرضه گاز را متوقف نکند، اروپا هنوز هم باید بیش‌از این مصرف خود را کاهش دهد».

بیرول تأکید کرد هیچ منبع گاز دیگری در سراسر دنیا برای اروپا وجود ندارد و هیچ راه‌حل دیگری غیر از کاهش مصرف برای جلوگیری از کمبود گاز و سهمیه‌بندی آن در زمستان هم نیست. بنابراین اتحادیه اروپا همین حالا باید یک شیوه هماهنگ را در پیش بگیرد.

وی اشاره کرد آلمان و به‌دنبال آن ایتالیا و برخی کشورهای شرق اروپا بیش‌از همه آسیب‌پذیر هستند.

منبع: تسنیم