تعیین سقف قیمت و ذخایر استراتژیک جواب نداد| سعودی‌ها خواسته نفتی بایدن را می‌پذیرند؟
تعیین سقف قیمت و ذخایر استراتژیک جواب نداد| سعودی‌ها خواسته نفتی بایدن را می‌پذیرند؟
مدیر کل اسبق امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت گفت: باتوجه به تحولات و محدودیت پیش آمده برای روسیه در بازار اروپا؛ روسیه مجبور شده به بازار شرق توجه کند و این جابجایی و تداوم بحران اوکراین حتی اگر تولید نفت عربستان هم افزایش نیابد باعث تغییراتی در بازار نفت خواهد شد.

به گزارش«نبض انرژی» محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اخیرا و بعد از سفر جو بایدن به ریاض، با اشاره به برنامه عربستان برای افزایش تولید نفت گفته است: امیدواریم که این نشست سرآغاز مرحله جدیدی از شراکت راهبردی بین کشورهای منطقه و آمریکا باشد. تصمیم گرفتیم روزانه 13 میلیون بشکه نفت تولید کنیم.

بعد از دیدارهای جو بایدن با مقامات سعودی در جریان سفر به جده، واشنگتن و ریاض بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. طبق این بیانیه، ایالات متحده از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می‌کند.

طبق آمار اوپک، تولید نفت عربستان در ماه گذشته میلادی حدود 10.6 میلیون بشکه در روز بوده است که فاصله زیادی با ادعای 13 میلیون بشکه‌ای ولیعهد عربستان دارد.

جواد یارجانی ، درباره امکان افزایش تولید نفت عربستان جهت جبران کسری صادرات روسیه اظهار داشت: ارقامی در گذشته برای توان تولید عربستان ذکر شده که به رقم 13 میلیون بشکه تولید در روز نزدیک است اما اخیرا بالاترین مقام آرامکو گفته بود اگر بخواهیم افزایش تولید را وارد بازار کنیم 2.5 تا 3 سال طول می‌کشد، ولی به هرحال بازار نفت با اظهارنظرها و بحث‌های اینچنینی تا حدی متفاوت است، این مواضع اگرچه ممکن است در بلندمدت تاثیری نداشته باشد ولی حتما تاثیر آنی روی بازار دارد.

وی تاکید کرد: آنچه نهایتا تعیین‌کننده خواهد بود میزان واقعی نفتی است که وارد بازار می‌شود، ولی در عین حال شکی نیست که عوامل روانی هم روی بازار تاثیر دارد. بایدن به طور طبیعی نگران بالا بودن قیمت بنزین و افزایش نرخ تورم در ایالات متحده است زیرا قیمت بنزین در امریکا باتوجه به سهم و اهمیت آن برای خانوارهای امریکایی مهم است بخصوص که ماه نوامبر انتخابات کنگره در این کشور برگذار می‌شود و بایدن نیاز دارد که اقداماتی انجام دهد که از نظر عملی و روانی بازار را تاحدی کنترل کند، زیرا اگر قیمت‌ها به همین ترتیب بالا بماند مطمئنا شرایط خوبی برای او و حزب دموکرات نخواهد بود.

مدیر کل اسبق امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت تصریح کرد: تحولات و روابط و یا فشارهای سیاسی همگی روی بازار دخیل است اما آنچه اتفاق خواهد افتاد اینکه بازار در نهایت بر اساس منافع کشورها پیش خواهد رفت. بسیاری معتقدند آنچه عربستان تولید و وارد بازار می‌کرد عملا بالاترین فشاری بود که به مخازن وارد می‌شد و مدیرعامل آرامکو هم گفته بود که اگر توان تولید به تولید واقعی تبدیل شود چند سال طول می‌کشد.

وی در ادامه به موضوع صادرات نفت روسیه در شرایط کنونی پرداخت و گفت: باتوجه به تحولات و محدودیت پیش آمده برای روسیه در بازار اروپا؛ روسیه مجبور شده به بازار شرق توجه کند و این جابجایی و تداوم بحران اوکراین حتی اگر تولید نفت عربستان هم افزایش نیابد باعث تغییراتی در بازار نفت خواهد  شد.

یارجانی درباره توافقات نفتی روسیه و عربستان و امکان پذیرش اظهارات بایدن از سوی سعودی‌ها بیان داشت: هر نوع روابط و توافقی بین اعضای اوپک و اوپک‌پلاس در عین حال که یک توافق دسته‌جمعی است اما منافع ملی حرف اول را می‌زند، همه کشورهایی که با یک تصمیم موافقت می‌کنند و یا ادامه روابط دارند باتوجه به منافع ملی است، ضمن اینکه کشورها باتوجه به شرایطی که دارند و فشارهایی که تحمل می‌کنند و روابطی که با همه قدرت‌های دنیا دارند، تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد.

وی با اشاره به تاثیر جو روانی حاکم بر نفت روی بازار ایران خاطرنشان کرد: تاکنون تمام تلاش‌ها برای کنترل قیمت‌ها از جمله تعیین سقف قیمت و یا استفاده کشورها از ذخایر استراتژیک بوده، همه اینها برای این است که قیمت‌ها کنترل شود، علاوه بر آن هر افزایش تولیدی از جانب دیگر تولیدکنندگان هم روی کشورهایی مثل ایران که صادراتشان به دلیل تحریم محدود شده تاثیر داشته و ضرر مالی در پی خواهند داشت و در واقع این شرایط به نفع کشورهای واردکننده است، اما اینکه این اوضاع این تا چه حد می‌تواند ادامه پیدا کند را زمان نشان می‌دهد.

منبع: ایلنا