آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد رشد تقاضای جهانی برای برق به دلیل کندی رشد اقتصادی و قیمت‌های بالای انرژی، به میزان قابل ملاحظه ای آهسته شده است.

به گزارش«نبض انرژی» در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است: رشد تقاضا برای برق در سال ۲۰۲۲ به میزان قابل توجهی آهسته شده است. پس از رشد شش درصدی تقاضای جهانی برای برق در سال ۲۰۲۱ که تحت تاثیر کاهش محدودیت‌های کرونایی و احیای اقتصادی سریع روی داد، انتظار می‌رود این نرخ رشد در سال ۲۰۲۲ به ۲.۴ درصد آهسته شود که مشابه میانگین نرخ رشد از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است.

این آژانس خاطرنشان کرد رشد آهسته‌تر تقاضا برای برق، منعکس کننده رشد اقتصادی کندتر و قیمت‌های بالاتر انرژی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و تجدید محدودیت‌های کرونایی به خصوص در چین است.

منابع تجدیدپذیر انرژی، سریعتر از تقاضا رشد می‌کنند و جای سوخت‌های فسیلی را می‌گیرند و رشد قوی ظرفیت تجدیدپذیرها در سال میلادی جاری، نرخ رشد تولید نیروی تجدیدپذیر جهانی را به ۱۰ درصد خواهد رساند.

اگر این پیش‌بینی درست باشد، کاهش تقاضا برای برق احتمالا خبر بدی برای تولیدکنندگان گاز طبیعی خواهد بود زیرا سوخت‌های فسیلی در ۲۵ درصد از تولید برق جهان سهم دارند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اما خبر بدتر برای تولیدکنندگان گاز طبیعی، پیشنهاد اتحادیه اروپا به کشورهای عضو برای کاهش مصرف گاز به میزان ۱۵ درصد تا مارس، به منظور آمادگی در برابر احتمال قطع جریان گاز از روسیه به اروپاست.

منبع: ایسنا