جای پای نفت ارزان روسیه در چین محکم شد
جای پای نفت ارزان روسیه در چین محکم شد
چین همچنان به خرید نفت ارزان روسیه ادامه می‌دهد و گرید نفتی اسپو (ESPO) را از خاور دور روسیه دریافت خواهد کرد.

به گزارش«نبض انرژی» بلومبرگ به نقل از معامله‌گران مطلع نوشت: اسپو که از بنادر خاور دور روسیه صادر می‌شود، با ۱۰ درصد تخفیف در مقایسه با گریدهای نفتی برزیل یا غرب آفریقا که کیفیت مشابهی دارند، عرضه می‌شود.

اسپو با حدود یک تا دو دلار در هر بشکه تخفیف در مقایسه با قیمت نفت برنت عرضه می‌شود، در حالی که گریدهای نفتی لولا و ساپاین هوآ ۱۰ دلار در هر بشکه گرانتر از قیمت نفت برنت هستند.

تقاضای بالا برای نفت ارزانتر روسیه نسبت به گریدهای نفتی رقیب، باعث شده است واردات نفت از غرب آفریقا به چین کاهش پیدا کند و حتی ایران هم برای حفظ توان رقابتی نفت خود، برای صادرات به چین تخفیف بیشتری عرضه کرده است. همچنین یک دلیل دیگر محبوبیت اسپو این است که ارسال محموله‌های نفت اسپو از بندر کازمینوی روسیه به چین، چهار روز طول می کشد. در مقابل، دو ماه طول می‌کشد تا یک محموله از برزیل به چین تحویل داده شود.

تقاضای بالای چین برای نفت ارزانتر روسیه در آمار گمرکی این کشور که روز چهارشنبه منتشر شد، کاملا آشکار است. طبق آمار اداره کل گمرک چین، روسیه در ژوئن برای دومین ماه متوالی، بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد.

واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خط لوله شرق سیبری اقیانوس آرام و واردات دریابرد از بنادر اروپایی و خاور دور روسیه، به ۷.۲۹ میلیون تن معادل ۱.۷۷ میلیون بشکه در روز بالغ شد که حدود ۱۰ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود اما کمتر از دو میلیون بشکه در روز در ماه مه بود.

چین ۵.۰۶ میلیون تن معادل ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز نفت از عربستان سعودی وارد کرد که در مقایسه با ۱.۸۴ میلیون بشکه در روز در ماه مه کاهش داشت و ۳۰ درصد کمتر از ژوئن سال ۲۰۲۱ بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، واردات نفت از روسیه به چین از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، به ۴۱.۳ میلیون تن معادل ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که چهار درصد بر مبنای سالانه افزایش داشته است اما همچنان کمتر از میزان صادرات عربستان سعودی بوده که ۴۳.۳ میلیون تن معادل ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت به چین عرضه کرده است.

منبع: ایسنا