جایگاه محیط‌زیست در تدوین برنامه هفتم توسعه لحاظ شود
جایگاه محیط‌زیست در تدوین برنامه هفتم توسعه لحاظ شود
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در تنظیم و تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه می‌بایست جایگاه واقعی محیط زیست لحاظ شود.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، رضا انجم شعاع در نشست شورای حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای قوانین محیط زیست را مهم‌ترین اولویت این سازمان برشمرد و افزود: برای اجرای هرچه بهتر و دقیق‌تر قوانین محیط زیست برنامه‌ها و سیاست‌های حفاظت از محیط زیست ارزیابی می‌شوند و این این شورا به منظور رفع ابهام در رابطه با چگونگی اجرای قوانین محیط زیست تشکیل شده است.

وی شناسایی ظرفیت‌های قوانین محیط زیست و بهره برداری مطلوب از تجربیات حاصل از آن در فرآیند تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه و بررسی جوانب مختلف آن را ضرورتی انکارناپذیر دانست و تاکید کرد: در تنظیم و تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه می بایست جایگاه واقعی محیط زیست لحاظ شود.

انجم شعاع با اشاره به بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه های اول تا ششم توسعه و بیان این نکته که تاکنون الزامات زیست محیطی در نظام برنامه ریزی، جایگاه واقعی خود را نیافته است، افزود: در برنامه هفتم توسعه، ملاحظات زیست محیطی همچون دیپلماسی محیط زیست، مقابله با آلودگی هوا، مقابله با بحران کم آبی و رعایت حقابه های زیست محیطی و حفاظت از تنوع زیستی کشور به صورت واقعی و با ضمانت اجرایی قوی تر در متن برنامه ها و بودجه سنواتی ملحوظ و اجرایی خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش هزینه های دولت در تصمیم گیری ها، ارائه ایده های حقوقی و گره گشا در رفع مشکلات حقوقی محیط زیست استان ها، آموزش همگانی کارشناسان حقوقی محیط زیست، حضور اعضای شورا در جلسات حقوقی ادارات کل محیط زیست استان ها، پیشگیری از وقوع جرم، احصاء جرم و عناوین جرم، معرفی سامانه های مورد نیاز حقوقی، تنظیم لوایح جدید و تشکیل کمیته های فرعی را ازدیگر برنامه های این شورا دانست.

دراین نشست، اعضای شورا ضمن تشریح روند تدوین و تصویب برنامه های یاد شده به صورت مجزا، پیشنهاداتی به منظور بهبود فرایند تدوین و تصویب سیاست های محیط زیست در برنامه هفتم توسعه ارائه کردند.