جهش اعتباری پروژه فاضلاب چابهار؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان
جهش اعتباری پروژه فاضلاب چابهار؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با مجموع اعتبارات مصوب و کمک‌های اعتباری از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری، شاخص بهره‌مندی فاضلاب در چابهار از ۱۹ به ۴۰ درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “علیرضا قاسمی” با اشاره به این که طرح فاضلاب چابهار در ردیف مصوبات ریاست جمهوری قرار دارد، بیان کرد: چابهار جزو محدود شهرهایی است که در سال مالی 1400 توانستیم تخصیص اعتبارات عمرانی پروژه شبکه فاضلاب آن را به 101 درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه تخصیص این اعتبارات علاوه بر اجرای خط انتقال و تکمیل ایستگاه پمپاژ چابهار مزایای دیگری به همراه داشت، تصریح کرد: سال گذشته در زمینه تکمیل شبکه فاضلاب چابهار 3 مناقصه طی دو نوبت به میزان 15 کیلومتر برگزار شد که پس از برگزاری مناقصه اول پیمانکار مشخص و از 5 کیلومتر تعهد وی 3.7 کیلومتر انجام شد.
این مقام مسئول افزود: با تکمیل این بخش فرصت اجرای 1300 فقره انشعاب در مناطق حوزه ایستگاه پمپاژ سی چابهار فراهم شد که با توجه به قطعی شدن تخصیص اعتبارات از مصوبات سفر رئیس جمهور به این پروژه، برنامه‌ریزی شد که 2 مناقصه دیگر نیز به میزان 10 کیلومتر از این محل انجام شود.
وی گفت: در همین راستا برای یک پیمان تحویل زمین انجام شده که در مرحله اخذ مجوزهای قانونی تجهیز کارگاه جهت شروع عملیات اجرایی است، مناقصه دوم نیز در مرحله ابلاغ به پیمانکار قرار دارد که بعد از آن فرایند تحویل زمین و تجهیز کارگاه انجام و زمان شروع عملیات اجرایی تعریف می‌شود.
قاسمی با بیان اینکه بخش عمده اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به ایستگاه پمپاژ و خط انتقال معطوف شد، ادامه داد: بخشی از اعتبارات نیز طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در قالب پیش پرداخت به پیمان‌های دوگانه‌ای که مناقصه آن به تازگی برگزار شد، جهت افزایش توان مالی پیمانکار و تسریع در فرایند عملیات اجرایی اختصاص یافت.
وی گفت: با توجه به این که این عملیات در بازه تغییر سال مالی از 1400 به 1401 در حال اجرا بود، پیش پرداخت‌های تجهیز کارگاه و تحویل زمین انجام شد تا پیمانکاران بتوانند عملیات اجرایی این پروژه را بی‌وقفه انجام دهند، این دو عملیات در حوزه بالا دستی ایستگاه پمپاژ بی چابهار تعریف شده است و تکمیل بخشی از شبکه را به همراه دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، با عملیاتی شدن این بخش، زیرساخت لازم برای اجرای حدود 3 هزار و 500 فقره انشعاب فراهم می‌شود تا بتوانیم طبق هدف‌گذاری صورت گرفته تا انتهای سال 1401 این میزان را با مساعدت شهرداری بندر چابهار جهت صدور مجوزهای حفاری مربوطه به 4 هزار و 500 فقره انشعاب برسانیم.
وی با بیان این که در صورت تحقق این مهم، شاخص بهره‌مندی از شبکه فاضلاب در چابهار به 40 درصد می‌رسد، اضافه کرد: اقدام‌های دیگری نیز برای سال 1401 در چابهار برنامه‌ریزی شد، در همین راستا با توجه به رشد چابهار به سمت مناطق حاشیه شهر با همکاری واحد مطالعات شرکت مهندسی و بر اساس گزارشی که از سوی مشاور طرح ارائه شده است، طرح توسعه فاضلاب چابهار با الحاق مناطق کمب، رمین و مرادآباد به شهر تعریف شد.
قاسمی ادامه داد: مراحل اولیه مطالعات این طرح انجام شده و در مرحله جمع بندی ابلاغ است، در این صورت باید به عنوان فاز یک و دو، مطالعات مناطق توسعه‌ای چابهار را داشته باشیم.
وی افزود: از اقدام‌های دیگری که در سال 1400 در راستای سیاست‌های دولت در خصوص طرح‌های مسکن صورت گرفت، تامین اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان با مساعدت نماینده وزیر در امور مسکن‌های مهر در بخش فاضلاب بود.
این مقام مسئول ادامه داد: با این اعتبار بخشی از مطالبات پیمانکارانی که در حوزه مسکن مهر کار کرده بودند، پرداخت و بخشی هم صرف خرید لوله و لوازم مورد نیاز جهت اجرای زیرساخت‌های محدوده‌های جدید مسکونی شد.
این مقام مسئول افزود: در همین راستا برای 1350 واحد مسکونی جهت اجرای شبکه، لوله خریداری شد که در صورت تخصیص اعتبار از حوزه مسکن‌های مهر، می‌توان عملیات اجرایی آن را در اسرع وقت آغاز کرد.
وی ادامه داد: از اقدام‌هایی که در سال 1401 انجام شد، پیگیری تخصیص اعتبار از ردیف‌های توسعه سواحل مکران، مناطق کمتر توسعه یافته، محرومیت‌زدایی و تنش‌زدایی بود که تاکنون توانستیم اعتبارات سال 1401 از محل طرح‌های عمرانی بالغ بر 41 میلیارد تومان برای فاضلاب چابهار اعتبار مصوب در نظر بگیریم.
قاسمی افزود: از محل اعتبارات متوازن منطقه‌ای هم توانستیم تایید نظر مصوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را برای اختصاص مبلغ 20 میلیارد تومان بگیریم که بعد از نهایی شدن و ابلاغ از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور این عدد تخصیص خواهد یافت.
وی ابراز امیدواری کرد: با 61 میلیارد تومان اعتباری که در سال 1401 برای پروژه فاضلاب چابهار مصوب شده و کمک‌های اعتباری از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری، یک ایستگاه پمپاژ دیگر را وارد مدار کنیم تا تعداد ایستگاه ها به دو مورد برسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در این راستا باید حدود 15 کیلومتر عملیات اجرایی انجام شود که در صورت تحقق کل شبکه فاضلاب اجرا شده در چابهار به 135 کیلومتر و با انجام 4 هزار و 500 انشعابات به بیش از 8 هزار فقره خواهد رسید، میزان بهره‌مندی این شهرستان از شبکه فاضلاب طبق هدف تعیین شده به 40 درصد افزایش یابد.