امضای اولین قرارداد برقی بلند‌مدت با عراق‌/ ایران قدرت اول تولید برق غرب آسیا است
امضای اولین قرارداد برقی بلند‌مدت با عراق‌/ ایران قدرت اول تولید برق غرب آسیا است
وزیر نیرو با بیان اینکه ایران قدرت اول تولید برق غرب آسیا است، گفت: حرکت به سوی انعقاد قراردادهای راهبردی بلند مدت در بخش برق، یکی از محورهای دیپلماسی پویای منطقه‌ای دولت بوده که نتایج درخشانی را برای کشور به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علی‌اکبر محرابیان، ضمن اشاره به ظرفیت قابل توجه کشور در حوزه برق اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، بزرگترین ظرفیت تولید و توزیع برق در بین کشورهای غرب آسیا متعلق به ایران است که با وجود کند شدن روند توسعه صنعت برق در سال‌های گذشته همچنان ایران قدرتمند‎ترین کشور برقی منطقه به حساب می‌آید و با رکوردشکنی افزایش ظرفیت نیروگاهی در سال جاری این مسئله تداوم خواهد یافت.

وزیر نیرو با اشاره به برتری ایران در حوزه برق بین کشورهای غرب آسیا گفت: قدرت ایران در حوزه برق تنها به ظرفیت نصب شده نیروگاهی اختصاص ندارد و به واسطه گسترش دانش بومی، نه‌تنها در زمینه‌های ساخت، ارتقا، تعمیرات و نگهداری واحدهای نیروگاهی جزء معدود کشورهای خودکفا در سطح دنیا هستیم بلکه صادرات قابل توجه انواع خدمات مهندسی در حوزه برق را در دستور کار داریم.

* توسعه دیپلماسی برق در دستور کار دولت است

محرابیان در تشریح رویکرد دولت مردمی در حوزه برق گفت: با توجه به اینکه در زمان‌های زیادی از سال با مازاد تولید برق در کشور مواجه هستیم، لذا توسعه دیپلماسی انرژی به محوریت برق را با سایر کشورهای همسایه پیگیری کردیم تا علاوه بر رفع مسائل کشورهای همسایه در این بخش، زمینه ایجاد جریان پایدار درآمد و استفاده از حداکثر ظرفیت شبکه برق کشور مهیا شود.

وی در تشریح مسئله دیپلماسی برق افزود: در دیپلماسی برق هم صادرات برق و هم واردات این حامل انرژی را در دستور کار داریم که میزان حجم واردات و صادرات بسته به حداکثر شدن منافع ملی کشور در بازه‌های زمانی مختلف را مد نظر قرار می‌دهیم.

* حرکت به سوی قراردادهای بلند مدت راهبردی را پیگیری می‌کنیم

عضو کابینه دولت مردمی با اشاره تغییر فاز دیپلماسی برق تاکید کرد: حرکت به سوی انعقاد قراردادهای راهبردی بلند مدت در بخش برق، یکی از محورهای دیپلماسی پویای منطقه‌ای دولت بوده که نتایج درخشانی را برای کشور به همراه داشته است.

وی ادامه داد: در همین راستا، اخیرا زمینه نخستین همکاری بلند مدت در بخش برق با کشور عراق مهیا شده و قرارداد مهم و راهبردی با این کشور امضا کرده‌ایم.

محرابیان در تشریح محورهای همکاری ایران و عراق در حوزه برق گفت: محورهای متعددی همکاری بین ایران و عراق از گذشته تا کنون وجود داشته است که از جمله آن می‌توان به قراردادهای متعدد ساخت و توسعه نیروگاه و نگهداری واحدهای تولید برق موجود اشاره کرد.

* محورهای همکاری برقی با کشورهای همسایه

وزیر نیرو با اشاره به موارد همکاری برقی ایران و عراق گفت: با توجه به خودکفایی ایران در دانش فنی ساخت نیروگاه، تاکنون ساخت 1950 مگاوات نیروگاه تولید برق توسط شرکت‌های ایرانی با سرمایه‌گذاری طرف عراقی اجرایی شده و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی کشور نیز ساخت 1700 مگاوات نیروگاه را در این کشور در دست اجرا دارند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به برنامه دولت مردمی در حوزه برق گفت: با سرعت بخشیدن به توسعه ظرفیت نیروگاهی تلاش می‌کنیم، در گام اول انرژی مورد نیاز در کشور را تامین کرده و سپس زمینه گسترش همکاری‌های برقی با سایر کشورهای همسایه را مهیا کنیم.