‌تکرار رویه‌ غربگرایان برای تخریب روابط ایران و روسیه|بعد از نفت و فولاد‌ نوبت به قیر رسید
‌تکرار رویه‌ غربگرایان برای تخریب روابط ایران و روسیه|بعد از نفت و فولاد‌ نوبت به قیر رسید
در حالی که برخی مدعی هستند روس‌ها بازار قیر ایران در هند را تصاحب کرده‌اند، باید گفت کاهش عرضه 650 هزار تنی ماده اولیه قیر توسط پالایشگاه‌ها در بورس کالا، موجب کاهش تولید و در نتیجه کاهش صادرات قیر ایران شده است و این موضوع ارتباطی به صادرات نفت روسیه به هند ندارد.

به گزارش  «نبض انرژی»روز گذشته سیدحمید حسینی، دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در مصاحبه‌ای مدعی شد که بعد از وقوع جنگ اوکراین، روس‌ها بازار قیر ایران در هند را تصاحب کردند.

حسینی در این باره گفت: اکنون علاوه بر اینکه هند نفت‌خام روسیه را با قیمت ارزان‌تر می‌خرد، قیر ایران را نیز که عمده صادراتش به بازار هند است با مشکل مواجه کرده است، به طوری که طی سه ماه گذشته ماهانه حدود 100 هزار تن صادرات قیر ما کاهش یافته یعنی از 430 هزار تن به 330 هزار تن کاهش پیدا کرده است.

* کاهش صادرات قیر ایران به هند تحت تاثیر کاهش عرضه مواد اولیه قیر بود

به گفته دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، افزایش صادرات نفت خام روسیه به هند باعث کاهش صادرات قیر ایران به این کشور شده است اما فارغ از اینکه این دو موضوع چه ارتباطی با یکدیگر دارند به بررسی دلیل اصلی کاهش صادرات قیر ایران می‌پردازیم.

طبق آمار بورس کالا، میزان عرضه وکیوم باتوم (ماده اولیه قیر) توسط پالایشگاه‌ها در سال جاری (تا تیرماه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 درصد کاهش داشته است.

طبق تصویر 1، طبیعی است که کاهش عرضه 650 هزار تنی ماده اولیه تولید قیر، موجب کاهش تولید و در نتیجه کاهش صادرات قیر ایران شود و دلیل اصلی کاهش 100 هزار تنی صادرات قیر ایران به هند نیز این موضوع بوده است و ربطی به فروش نفت روسیه ندارد.

 

تصویر 1

ادعای تصاحب بازار قیر ایران توسط روس‌ها درحالی خلاف واقع به نظر می‌رسد که در ماه‌های گذشته برخی رسانه‌های سیاسی مدعی تصاحب بازار نفت و فولاد ایران توسط روسیه نیز شده بودند.

منبع: فارس