بررسی هفتگی از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
بررسی هفتگی از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
کارشناسان معتقدند قیمت بسیاری از سهام شرکت ها در کف قیمت است و سرمایه پذاری درازمدت در بورس می تواند سود بسیاری را نصیب سرمایه گذاران کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»در واپسین روزهای سومین هفته کاری تابستان ۱۴۰۱ (۱۸- ۲۲ تیرماه) بازار سرمایه یکبار دیگر سبز شد و شاخص کل بورس وارد کانال یک میلیون و چهارصد هزار واحد شد.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که در این گروه هم وضعیت متاثر از وضعیت عمومی بورس است.

از میان ۲۸ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی، در این هفته ۵ سهم افزایش قیمت داشتند و ۲۳ سهم با کاهش قیمت روبرو بودند. در این میان عموم کاهش یا افزایش قیمت ها در محدوده کمتر از ۲ درصد بود که نشانگر عدم تمایل به خرید و فروش است.

مجمع عمومی سالانه پتروشیمی نوری این هفته برگزار شد و به هر سهم این پتروشیمی ۱۴۰۰ تومان سود نقدی رسید. نماد پتروشیمی های مارون و خارک هم در این هفته برای برگزاری مجمع عمومی سالانه بسته شد.

بیشترین سود

همه ۵ سهم دارای بازدهی مثبت در این هفته سودی کمتر از ۲ درصد داشتند. اگر در هفته های قبل افزایش قیمت مربوط به پتروشیمی های نیمه کاره بود، این هفته سهام این پتروشیمی ها نیز از مدار افزایش قیمت خارج شدند و سایر پتروشیمی ها با سودی اندک در جدول سودده ها قرار گرفتند.

پنح سهام دارای بیشترین افزایش قیمت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپدیس

۱.۳

۱۵۹۴۵۰

۱۶۱۵۳۰

شغدیر

۱.۱

۷۷۴۸۰

۷۸۳۶۰

شصفها

۱

۱۲۲۷۵۰

۱۲۴۰۰۰

مارون

۰.۷

۱۹۰۶۵۰

۱۹۲۰۰۰

شفن

۰.۵

۱۱۸۴۰

۱۱۹۰۰

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۱ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۱۹ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود و تنها ۲ سهم نیز زیان بیش از ۵ درصد را ثبت کردند.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپترو

۵.۲

۱۷۵۵

۱۶۶۳

شفارا

۵.۱

۵۱۰۰

۴۸۴۰

شاراک

۴.۳

۳۶۸۷۰

۳۵۳۰۰

زاگرس

۴.۲

۱۱۹۶۰۰

۱۱۴۶۰۰

شبصیر

۳.۶

۱۰۳۷۵۰

۹۹۷۵۰

 

 چشم انداز هفته آینده

اگرچه وضعیت بازار سرمایه برای سهامداران چندان مطلوب نیست، اما کارشناسان معتقدند قیمت بسیاری از سهام شرکت ها در کف قیمت است و سرمایه پذاری درازمدت در بورس می تواند سود بسیاری را نصیب سرمایه گذاران کند. شاید بتوان گفت که این بازار برای سهامداران حرفه ای یا افراد با دید دراز مدت مناسب است و کسی نمی تواند به این بازار برای معامله گری های کوتاه مدت فکر کند.