تولید نفت لیبی به‌طور کامل از سرگرفته می‌شود
تولید نفت لیبی به‌طور کامل از سرگرفته می‌شود
مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت لیبی پس از مذاکره با گروه‌های دخیل در محاصره میدان‌ها و پایانه‌های این کشور، از آغاز دوباره تولید نفت از این تأسیسات خبر داد.

به گزارش «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز، فرهت بنگدارا روز جمعه (۲۴ تیر ماه) پس از دیدار با گروه‌هایی که تأسیسات این کشور را ماه‌ها محاصره کرده‌اند، گفت: تولید نفت لیبی از همه میدان‌ها و پایانه‌های صادراتی تعطیل این کشور از سر گرفته می‌شود.

تصمیم برای پایان حالت فوق‌العاده در تولید می‌تواند به معنای بازگشت روزانه ۸۵۰ هزار بشکه نفت به بازار باشد، تولیدی که از سوی گروه‌های وابسته به خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی، متوقف شده است.

عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی، به‌تازگی فرهت بنگدارا را به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی منصوب کرد، وی نیز پس از استقرار نیروهای مسلح وارد این شرکت شد.

بنگدارا در جریان بازدید از شهر بنغازی در شرق لیبی، با بزرگان قبیله به نمایندگی از گروه‌های دخیل در محاصره میدان‌ها و پایانه‌های صادراتی نفت این کشور ملاقات کرد.

مصطفی صنع‌الله که از سال ۲۰۱۴ میلادی مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی بود، انتصاب بنگدارا را به رسمیت نشناخت و گفت دوره نخست‌وزیری دبیبه به پایان رسیده است و او اختیار برکناری وی را ندارد.

پارلمان مستقر در شرق لیبی، که اختیار دبیبه را در دولت نمی‌پذیرد، بنگدارا به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت این کشور نیز قبول نداشته است و این موضوع احتمال بروز اختلاف در این شرکت را افزایش می‌دهد.

گروه‌های وابسته به حفتر که در این محاصره دخیل بودند، خواستار کناره‌گیری دبیبه به نفع فتحی بشاغه بودند، فردی که مجلس به‌عنوان نخست‌وزیر جایگزین وی کرد.

با این حال، بنگدارا به‌عنوان متحد حفتر شناخته می‌شود و به نظر می‌رسد که تصمیم دبیبه برای انتصاب او به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی بخشی از مقدمات پایان دادن به محاصره باشد.

همه جناح‌ها در لیبی به دنبال دسترسی به درآمد حاصل از صادرات نفت این کشور هستند که در مقطعی در سال گذشته به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

بزرگ این قبیله که از توافق این گروه‌ها برای آغاز دوباره تولید نفت خبر داده بود، گفت که اگرچه دبیبه به‌جای بشاغه در سمت خود باقی مانده اما یکی دیگر از خواسته‌های آنها با برکناری صنع‌الله از سمت مدیرعاملی شرکت ملی نفت برآورده شده است.