چرا حق‌آبه ایران از هیرمند رهاسازی نمی‌شود؟
چرا حق‌آبه ایران از هیرمند رهاسازی نمی‌شود؟
با وجود اینکه مسئولان کشور در این زمینه مذکراتی را با طرف‌های افغانی انجام داده‌اند؛ اما هنوز به نتیجه منطقی دست پیدا نکرده‌اند و همچنان حق‌آبه ایران از هیرمند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بحث حق‌آبه ایران از هیرمند موضوع تازه‌ای نیست بلکه با سال‌های قبل برمی‌گردد. متاسفانه با وجود اینکه مسئولان کشور در این زمینه مذکراتی را با طرف‌های افغانی انجام داده‌اند؛ اما هنوز به نتیجه منطقی دست پیدا نکرده‌اند و همچنان حق‌آبه ایران از هیرمند در هاله‌ای ابهام قرار دارد.

براساس این گزارش امروزه اکثر استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان با بحران بی‌آبی مواجه هستند برای اینکه از این بحران نجات یابد نیازمند پیگیری مسئولان در رابطه با حق‌آبه از هیرمند دارد تا از این طریق بتوان بخشی از این مشکل را برطرف کرد.

در همین رابطه علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در این باره گفت: حق‌آبه هیرمند که به ایران داده نشده و رهاسازی مشخصی برای آن نیز انجام نشده است. با توجه به عدم استقرار دولت مشخص در کشور افغانستان، متأسفانه هم‌چنان در بحث حق‌آبه هیرمند ابهاماتی وجود دارد و وزارت نیرو نیز نماینده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با هیئت حاکمه افغانستان است.

به گفته وی تاکنون دستاورد مشخصی در خصوص رهاسازی آب برمبنای مستندات و معاهدات نداشتیم.

رئیس سازمان محیط زیست درباره علت عدم رهاسازی حق‌آبه کشورمان توسط مسئولان افغانستانی گفته است که آنان روی اعداد و ارقام مباحثی مطرح می‌کنند که با آن‌چه در داده‌های سنجشی که در ایستگاه‌های‌مان آب‌سنجی انجام می‌دهیم، تفاوت دارد و آنان ارقام ما را نمی‌پذیرند.