بزرگترین ترانسفورماتور یکپارچه ایران در مازندران نصب و راه‌اندازی شد/ رفع مشکل افت ولتاژ در 5 شهر استان
بزرگترین ترانسفورماتور یکپارچه ایران در مازندران نصب و راه‌اندازی شد/ رفع مشکل افت ولتاژ در 5 شهر استان
با نصب و راه‌اندازی بزرگترین ترانسفورماتور قدرت سه فاز یکپارچه ایران در شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، مشکل افت ولتاژ مناطق وسیعی از مرکز مازندران از جمله بابل، آمل، بابلسر، محمودآباد و قائمشهر برطرف شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “کوروش موسوی تاکامی” مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در آیین بارگیری از بزرگترین ترانسفورماتور قدرت سه فاز یکپارچه ایران در پست 400.230 کیلوولت ناریوران این شرکت، این اقدام را مهمترین اقدام عملی این شرکت در دهه اخیر توصیف کرد و گفت: با نصب این ترانسفورماتور با ظرفیت 385 مگاولت آمپر همراه با فیدرها و تابلوهای کنترل و حفاظت مرتبط ظرف سه ماه گذشته، مشکل افت ولتاژ مناطق وسیعی از مرکز مازندران از جمله بابل، آمل، بابلسر، محمودآباد و قائمشهر مرتفع شد.
وی عملکرد رله‌های ریزش بار ولتاژی را یکی از عوامل مهم خاموشی در سال گذشته دانست و اعلام کرد: این شرکت در دولت مردمی با تکیه بر توان داخلی، برنامه‌ریزی دقیق و با هدف بهره‌گیری از حداقل منابع، توانست این ترانسفورماتورغول پیکر سنگین وزن را که بالغ بر 210 تن وزن دارد را با احداث چندین کنارگذر روی رودخانه‌های استان مازندران که امکان عبور این ترانسفورتور از روی پل های موجود به سبب سنگینی و وزن زیاد میسر نبود، از فروردین ماه به سمت محل پست حمل و در ماه گذشته به روی ریل ترانسفورماتور انتقال داد.
مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: با احداث یک بی 1.5 کلیدی 400 کیلوولت و یک بی ترانسفورماتور 230 کیلوولت، این ترانسفورماتورعظیم و پرقدرت بارگیری شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، تنها در استان‌های مازندران و گلستان، حدود 900 مگاولت آمپر ترانسفورماتور قدرت انتقال نصب شد که معادل حدود 23 درصد ظرفیت پیک استان‌های مازندران و گلستان بوده است.
موسوی ادامه داد: در حوزه فوق توزیع نیز با افزایش ظرفیت حدود 500 مگاولت آمپر ترانسفورماتور، ظرفیت پست‌ها ارتقا یافته به‌طوری‌که خوشبختانه در سال جاری به‌رغم بارگیری بالا از ترانسفورماتورهای قدرت، مشکل عملکرد رله‌های ریزش بار و یا خاموشی مرتفع شده و عدد خاموشی استان‌های مازندران و گلستان در عدد صفر باقی مانده است.
وی اظهار کرد: نیاز مصرف سال جاری استان‌های مازندران و گلستان حدود 5200 مگاولت آمپر پیش‌بینی می‌شود که نصب این میزان ظرفیت از ترانسفورماتورهای قدرت که رشد 10 درصدی کل شبکه را به‌همراه داشت، در این مدت کوتاه نشان از توانمندی این شرکت دارد.