دریاچه ارومیه در حالت اغماست| طوفان نمکی در راه است
دریاچه ارومیه در حالت اغماست| طوفان نمکی در راه است
کارشناسان محیط زیست پیش‌بینی می‌کنند که در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با باد‌های نمکی خواهد شد و این موضوع زیست‌محیط منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» حبیبه رحیمیان- در گذشته یکی از جاذبه‌های دیدنی و توریستی کشور به ویژه در منطقه خاورمیانه دریاچه ارومیه بود که این دریاچه به دلیل داشتن آب شور و گونه‌های گیاهی و جانوری مورد توجه گردشگران منطقه قرار گرفته بود، اما متاسفانه این دریاچه طی سال‌های اخیر حال خوشی ندارد و این وضعیت نگرانی‌هایی را برای اهالی منطقه بوجود آورده است. براساس این گزارش این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد و امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه بالا ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داده است و در شرف نابودی است. همچنین دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه از سوی مسئولان ذکر می‌شود که از جمله آن سد سازی بی‌رویه، احداث بزرگراه بر روی دریاچه و استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه و نیز بارش کم برف و باران در سال‌های اخیر است. در همین راستا برخی کارشناسان محیط زیست پیش‌بینی می‌کنند که در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با باد‌های نمکی خواهد شد و زیست‌محیط منطقه تغییر خواهد کرد. علاوه بر نمک بسیاری از آلودگی‌های شامل فلزات سمی سنگین مورد استفاده در صنعت و مواد سمی مورد استفاده در کشاورزی به آب‌های سطحی و زیر سطحی مرتبط با دریاچه نفوذ کرده‌اند و در صورت خشک شدن دریاچه بسیاری از از مواد سمی هوازی شده و خطرات بیماری‌های تنفسی برای زیست‌بوم و مردم منطقه به وجود خواهد آورد.

طبق این گزارش روح الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: ما با خشکی دریاچه ارومیه مواجه هستیم که ۷ برابر مساحت تهران تبدیل به بیابان همچنین شوره‌زار خواهد شد و این یعنی طوفان نمکی و با طوفان نمکی ۶۰۰ کیلومتری مواجه خواهیم شد، یعنی چیزی معادل ۱۴ میلیون انسان در خطر بیماری‌های پوستی، سرطان و آسم قرار دارند و اگر اکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه نکنیم مجبوریم در آینده برای درمان این بیماری‌ها هزینه کنیم. حتی وی یادآورد شده که اگر تکان نخوریم ستاد احیای دریاچه ارومیه که اکنون تبدیل به ستاد نجات شده تبدیل به ستاد تدفین خواهد شد.

براساس این گزارش با وجود اینکه گزینه متفاوتی از سوی مسئولان و کارشناسان برای نجات این دریاچه ارائه شده، اما هیچکدام از آن‌ها نجات بخش این دریاچه نبوده است اکنون دولت سیزدهم در تلاش است با صرف هزینه و اختصاص اعتبار و انتقال آب به این دریاچه بتواند دریاچه ارومیه را نجات دهد.
طبق این گزارش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۲۱ تیرماه) در جریان بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: موضوع دریاچه ارومیه یک موضوع ملی مهم است و بحثی نیست که صرفاً استانی باشد و یا فقط به استان آذربایجان شرقی و غربی مربوط شود.

وی افزود: اگر احیای دریاچه ارومیه چاره اندیشی نشود و مورد توجه جدی قرار نگیرد، اثرات زیست محیطی زیادی خواهد داشت که چندین میلیون نفر را تحت تأثیر مسائل اقتصادی، سلامت و بهداشت قرار می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دریاچه ارومیه نقطه استراتژیک از بعد اقتصادی و ظرفیت‌های محیط زیستی و کشاورزی به شمار می‌رود که ممکن است با شرایط فعلی، پتانسیل منفی ایجاد کند که اثرات آن قابل جبران نیست. ممکن است بخشی از زیست ما در این منطقه به خطر بیفتد و تحت تأثیر قرار بگیرد.

قالیباف تأکید کرد: هم مجلس و هم دولت باید توجه ویژه به موضوع احیای دریاچه ارومیه داشته باشند. از دولت خواهش می‌کنم اگر کار‌هایی که در این زمینه صورت گرفته اشکالاتی دارد، برطرف شود. از ایرادات به طور جدی پیشگیری به عمل آید.

همچنین در همین رابطه محمد جوانبخت مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران روز گذشته با تشریح آخرین وضعیت تونل کانی سیب گفت: تونل ۳۶ کیلومتری کانی سیب با ظرفیت ۵ مترمکعب در ثانیه از جمله طرح‌هایی است که برای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار وزارت نیرو است که با اجرای آن انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه محقق می‌شود.