۵۲۰ دستگاه کنتور هوشمند آب در سیستان و بلوچستان نصب شد
۵۲۰ دستگاه کنتور هوشمند آب در سیستان و بلوچستان نصب شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: باهدف مدیریت، کنترل واستفاده بهینه ازمنابع آب زیرزمینی در سال گذشته ۵۲۰ دستگاه کنتور هوشمند برروی چاههای آب کشاورزی و صنعتی این استان نصب شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» از روابط عمومی شرکت سهای آب منطقه ای سیستان و بلوچستان؛ محمدامین بارانی روزدوشنبه با اشاره به تعداد چاهها، چشمه ها . قنات های استان اظهار داشت: ۱۷هزار و ۳۷۸ حلقه چاه،۸۳۱ دهنه چشمه و یک هزارو۲۸۱ رشته قنات در این استان وجود دارد که میزان تخلیه سالیانه آب یک میلیارد و ۴۰۷ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: این استان با بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب روبروست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: تاکنون بااستفاده از ظرفیت تشکل های مردمی علاوه برنصب کنتورهای هوشمند، ۱۸۰حلقه چاه غیرمجاز مسدود و ۳۰۰ حلقه چاه نیز تعیین تکلیف شده است.
وی ادامه داد: ۲۱ گروه گشت و بازرسی وظیفه حراست و حفاظت از منابع آبی استان سیستان و بلوچستان را برعهده دارند.

سد مخزنی شهری‌کور سیستان و بلوچستان؛ عامل توسعه منطقه

۵۲۰ دستگاه کنتور هوشمند آب در سیستان و بلوچستان نصب شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: سد مخزنی شهری‌کور که در محدوده شهرستان مهرستان واقع شده از نوع سد بتن غلتکی بوده و به منظور مهار جریان‌های سیلابی، جلوگیری از خروج آب از کشور و تامین آب مورد نیاز منطقه به‌ویژه در بخش کشاورزی در حال احداث است.

بارانی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را ۲ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: این پروژه هم اینک ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون اقداماتی نظیر تکمیل سرریز بتنی، حوضچه آرامش و بدنه  سد، اجرای کامل ۳ عدد زینجه از ۴ زینچه، نصب بخش‌هایی از تاسیسات مکانیکال، انتخاب پیمانکار پاکتراشی و نصب بخش قابل توجهی از ابزار دقیق صورت پذیرفته است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه احداث این سد اثرات بسیار مثبتی بر محرومیت زدایی منطقه و توسعه و بهبود شرایط محیط زیست انسانی خواهد داشت، امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز بتوانیم آن را در موعد مقرر به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

ارتفاع سد شهری‌کور ۵۶ متر و طول تاج آن ۳۲۶ متر است و مخزن این سد در تراز نرمال، گنجایشی در حدود ۱۰۳ میلیون مترمکعب دارد. طرح سد مخزنی شهری‌کور علاوه بر بدنه اصلی سد شامل چهار دایک جانبی در کناره شرقی مخزن، مجموعاً با طول یک هزار و ۳۲۵ متر است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان این سد در حال حاضر امکان شروع فرایند آبگیری را دارد.