شمارش معکوس برای افتتاح طرح‌ غدیر/ جزئیات اَبَرپروژه‌ای که کیفیت آب خوزستان را متحول می‌کند
شمارش معکوس برای افتتاح طرح‌ غدیر/ جزئیات اَبَرپروژه‌ای که کیفیت آب خوزستان را متحول می‌کند
با اتمام طرح میان‌مدت آبرسانی غدیر 52 درصد از جمعیت استان خوزستان به یکی از بهترین منابع آبی واقع در سد دز دسترسی خواهند داشت.

به گزارش«نبض انرژی»اَبَر پروژه آبرسانی غدیر یکی از طرح‌هایی است که تاکنون چندین دولت را به خود دیده است. این پروژه که در دولت نهم کلید خورد تا این لحظه دو دولت را تجربه کرده و اکنون در دوران پنجمین دولت حاضر قرار دارد.

بر اساس جزئیات این طرح، آبرسانی به 26 شهر و 1608 روستای مرکزی، جنوبی و غرب استان خوزستان هدف اصلی این طرح به حساب می‌آید.

 

* تامین آب نیمی از مردم خوزستان با استفاده از طرح غدیر

بر این مبنا جمعیت 4.7 میلیون نفری در شهرها و روستاهای مذکور معادل 52 درصد از جمعیت استان خوزستان از آب شرب با کیفیت این طرح بهره‌مند خواهد شد.

بر اساس دورنمای در نظر گرفته شده برای طرح غدیر تا افق 1425 امکان تامین آب شرب معادل 450 میلیون متر مکعب در سال توسط این طرح از مبدا دز مهیا شده و منابع تامین میان مدت این طرح از رودخانه دز از طریق کانال موسوم به W2 انجام می‌پذیرد.

*ابتکاری که زمان تکمیل پروژه غدیر را از 30 ماه به 9 ماه کاهش داد

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تکمیل پروژه آبرسانی غدیر به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و تسریع جهادی در روند تکمیل این پروژه جزئی از فرایند تغییر ریل سیاست‌گذاری حوزه منابع آب تلقی شد. بر این اساس، معاون اجرایی رئیس جمهور از بهره برداری طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان در خردادماه ۱۴۰۱ خبر داد.

سید صولت مرتضوی تاکید کرده است: « طرح آبرسانی غدیر با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب شرب شهرهای مرکزی، جنوب و غرب خوزستان برای ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستا در پایان دوره طرح با منبع آبگیری از دریاچه سد دز در مجموع ۴.۷ میلیون نفر را تحت پوش قرار می‌دهد.»

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به عزم دولت برای برطرف کردن مشکلات آب و فاضلاب خوزستان، گفت:« این طرح نخستین دستاورد سفر رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر نیرو در حوزه تامین آب است و اکنون این طرح بیش از ۵۳‌درصد پیشرفت دارد.»

در همین راستا محمد پورحمید کارشناس انرژی در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به سرعت گرفتن طرح آبرسانی غدیر در دولت مردمی گفت:« بر اساس طرح‌های ابتدایی غدیر منبع تامین آب در قالب یک سازه بسیار پیچیده از مخزن ذخیره سد دز تعبیه شده بود که به لحاظ عملیات اجرایی یک پروژه بسیار سخت بود.»

این کارشناس انرژی ضمن تاکید بر اینکه اجرای عملیات تامین آب از مخزن ذخیره عامل اساسی طولانی شدن پروژه بود:«در دولت سیزدهم با ابتکار در نظر گرفته شده این بخش بسیار پرهزینه موقتا کنار گذاشته شد و در ادامه مقرر شد تامین آب از رودخانه دز در محل کانال W2 انجام پذیرد.»

به گزارش فارس بر اساس جزئیات رسیده از طرح میان مدت غدیر، زمان اجرای این طرح در برآوردهای اولیه ۳۰ ماهه بوده اما پیرو سفر رییس جمهور و تاکید وزیر نیرو مبنی بر استفاده از حداکثر ظرفیت فنی و تخصصی و با بازنگری طرح، فشرده سازی و اجرای عملیات موازی زمان اجرای این پروژه به ۹ ماه کاهش یافته است.

 

*جزئیات طرح میان مدت غدیر

بر اساس جزئیات رسیده از اجزای اصلی طرح میان مدت غدیر، این پروژه از 7 بخش اصلی شامل احداث خط انتقال از ایستگاه پمپاژ W2 تا خط اصلی غدیر در کیلومتر 46، احداث خط اصلی غدیر از کیلومتر 46 تا 66، تکمیل خط انتقال اصلی غدیر از کیلومتر 66 تا 104، افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ ام الدبس، احداث خط انتقال از ایستگاه پمپاژ ام الدبس تا مخازن متعادل کننده، احداث ایستگاه پمپاژ W2 و احداث ایستگاه پمپاژ شهید چمران در دو فاز تشکیل می‌شود.

در این راستا بخش‌های هفتگانه طرح غدیر به تفکیک نوع پروژه از 78 کیلومتر خط انتقال آب و احداث و ارتقای ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ تشکیل می‌شود.

* مردم خوزستان با اتمام طرح غدیر به یکی از بهترین منابع آبی‌ دسترسی پیدا می‌کنند

بر اساس موارد عنوان شده از ثمربخشی پروژه غدیر، این طرح علاوه بر ارتقای کمیت آب نیمی از مردم خوزستان، تغییر ساختاری در کیفیت آب ایجاد می‌کند.

در همین راستا با توجه به اینکه منبع تامین آب در طرح میان مدت غدیر از رودخانه دز انجام می‌شود، مردم خوزستان صاحب یکی از بهترین آب‌های شرب‌ خواهند شد.

در همین راستا به استناد بررسی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، براساس نمودار شولر تمامی متغیرهای مورد بررسی آب دز در وضعیت خوب ارزیابی شدند و این محققان از آب سد دز به عنوان یکی از بهترین منابع آب شرب در دنیا نام بردند.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه دریاچه سد دز در یک ساختگاه کارستی قرار گرفته و همچنین در بالا دست هیچ منبع آلوده کننده‌ای ندارد، لذا در مردم خوزستان پس از پایان پروژه غدیر صاحب یکی از باکیفیت‌ترین آب شرب دنیا خواهد شد.

در این راستا با توجه به برنامه زمان‌بندی اعلام شده هم اکنون شمارش معکوس برای افتتاح این پروژه آغاز شده و احتمالا کمتر از یک ماه آتی شاهد افتتاح پروژه خواهیم بود.

منبع: فارس