تشریفات قانونی ساخت سد سجادرود بابل پایان یافت/ برای ساخت این سد منتظر تأمین اعتبار هستیم
تشریفات قانونی ساخت سد سجادرود بابل پایان یافت/ برای ساخت این سد منتظر تأمین اعتبار هستیم
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: سد سجادرود بابل به عنوان یکی از طرح‌های مهم عمرانی استان در حوزه آب در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و در صورت تأمین اعتبار، هیچ مانعی برای آغاز عملیات اجرایی آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “حیدر داوودیان” افزود: مطالعات سد سجادرود تکمیل شده و حتی با دریافت مجوز کمیسیون ماده ۲۳ قانون الحاق مقررات مالی دولت، اکنون این پروژه دارای کد اعتباری است اما به دلیل نداشتن اعتبار، آغاز عملیات اجرایی سد به تاخیر افتاده است.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای مازندران درباره اعتبار مورد نیاز برای آغازعملیات اجرایی فاز نخست این پروژه اظهار کرد: رقم قرارداد برای اجرای بخش نخست کار که شامل ساخت تونل انحرافی و جاده دسترسی می شود، ۳۴۰ میلیارد تومان است و برای آغاز عملیات اجرایی دست کم به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین می توان طی چهار سال آن را به بهره برداری رساند.
وی افزود: از مسئولان استان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نمایندگان مناطق بهره مند از آب این سد در مجلس و همچنین مدیران ملی تقاضا داریم با توجه به اهمیت پروژه و همچنین انجام شدن همه مقدمات اداری و تشریفات قانونی آغاز آن، درخصوص تخصیص اعتبار لازم همکاری کنند.
سد مخزنی سجادرود که مطالعات آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده به ارتفاع ۶۱ متر به صورت سنگریزه ای با رویه بتنی روی رودخانه سجادرود و با حجم  ۲۱.۵ میلیون متر مکعب و امکان تنظیم آب آشامیدنی به میزان ۲۴ میلیون متر مکعب ساخته می شود.
​بهره برداری از این سد علاوه بر تامین بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز شهرهای گروه الف شامل بابل، بابلسر، فریدونکنار، گلوگاه (بابل)، زرگر شهر و روستاهای مسیر، در کنترل سیلاب و تأمین حقابه های پایین دست نیز اثرگذار است.