بهمن ماه سال جاری یکی از پرآب‌ترین دوره‌های استان خوزستان محسوب شده که به تنهایی 6.5 میلیارد متر مکعب از میزان ورودی ابتدای سال آبی تا 12 اسفند را به خود اختصاص داده است.

به‌گزارش نبض انرژی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اعلام این خبر گفت: 53 درصد از میزان ورودی‌های سال جاری متعلق به دو حوضه کرخه و دز بوده و در این بین حوضه کرخه با 121 درصد افزایش روان‌آب‌ها بیشترین رشد تغییرات را داشته است.
“داریوش بهارلویی” با بیان اینکه به لحاظ عددی حوضه کارون دارای بیشترین آورد سال جاری است، افزود: از ابتدای سال آبی تا کنون متوسط بارش در حوضه های آبریز این استان از مرز 485 میلی‌متر گذشته و میزان روان‌آب ورودی به 18.3 میلیارد مترمکعب رسیده است که در مقایسه با بلندمدت 56 درصد رشد مثبت مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: تنظیم جریان خروجی از سدها در مدت زمان گذشته موجب شده تا شرایط آبی حوضه‌های دز، کارون و مارون به تثبیت رسیده و از منطقه بحرانی در حال حاضر خارج شوند؛ لیکن همچنان در حوضه کرخه هشدارها تداوم داشته و اقدام‌ها برای افزایش ضریب ایمنی مناطق و افزایش میزان آب‌گذری در حال انجام است.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان افزود: برنامه هفته روز شرایط آب و هوایی به همراه برنامه‌ریزی منابع آبی برای بازه زمانی مذکور متناسب با شرایط در دستور کار سازمان آب و برق خوزستان بوده و آخرین تغییرات به شکل مستمر رصد می‌شود.
وی با اشاره به آخرین نقشه‌های هواشناسی و برون‌داد مدل‌های پیش‌نگر گفت: برای 10 روز آینده بارش موثری در حوضه‌های آبریز استان خوزستان پیش‌بینی نشده و سیلاب آنی منطقه‌ای در پایین‌دست سدها، استان را تهدید نمی‌کند.

  • منبع خبر : وزارت نیرو