خودنمایی نفت ایران در بازار‌های جهانی با وجود تحریم‌ها
خودنمایی نفت ایران در بازار‌های جهانی با وجود تحریم‌ها
کارشناسان براین باورند که وزارت نفت در دولت سیزدهم با به‌کارگیری سیاست‌های متنوع فروش و با استراتژی حفظ بازار‌های خود در شرایط بی‌ثبات و پرتلاطم بازار نفت موفق عمل کرده و این مهم باعث شده که صادرات خود را استحکام و تقویت کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مضوعاتی که امروز با وجود تحریم‌ها برای کشور مهم است بحث تولید و فروش صادرات فرآورده‌های نفتی است که بتوانیم سهم خودمان را در بازار جهانی حفظ کنیم. در همین راستا مسئولان مدام در تلاش هستند که با دورزدن تحریم‌ها و تقویت دیپلماسی این مهم را حفظ و تقویت کنند.

براساس این گزارش وزارت نفت در دولت سیزدهم به کمک به‌کارگیری سیاست‌های متنوع فروش و با استراتژی حفظ بازار‌های خود در شرایط بی‌ثبات و پرتلاطم بازار نفت موفق شده است صادرات خود را استحکام و تقویت کند.

همچنین میزان عرضه و تقاضای جهانی نفت خام با توجه به سیاست‌های کشور‌های صادرکننده و واردکننده، میزان رشد اقتصادی و سایر عوامل متغییر فصلی، ازجمله افزایش تقاضا برای نفت خام سبک و شیرین با هدف بیشنه کردن تولید بنزین در پالایشگاه‌ها در فصل رانندگی، سبب کاهش تقاضا برای سایر انواع نفت خام سنگین و فوق‌سنگین صادراتی تولیدکنندگان می‌شود و از همین‌رو باقی‌ماندن در بازار‌های هدف مستلزم انعطاف‌پذیری بیشتر جهت حفظ سهم بازار است. جمهوری اسلامی ایران به مدد سال‌ها تجربه و تخصص و در اختیار داشتن پتانسیل کم‌نظیر لجستیکی، ضمن حضور در بازار‌های سنتی و تأمین نیاز مشتریان قدیمی خود، امکان حضور در هر جغرافیایی از بازار جهانی نفت را دارد. کمااینکه در چند ماه اخیر افزایش فروش نفت و میعانات در کنار افزایش قیمت، کسری سنگین بودجه سال گذشته را جبران کرده و دست دولت را در مدیریت بازار ملتهب ارز، بازتر کرده است. چنانکه دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است.

باید به این نکته کلیدی اذعان کرد و گفت با وجود تحریم‌های آمریکا تولید و صادرات نفت ایران روندی صعودی داشته تا جاییکههم‌اکنون شرکت ملی نفت ایران آماده بازگردانی تولید نفت خام به حداکثر مقدار ممکن بوده و در صورت نیاز کشور به افزایش صادرات نفت خام یا افزایش مصارف پالایشگاه‌های داخلی، به‌سرعت قابل انجام خواهد بود.