طلای سیاه در چنبره شبح رکود اقتصادی
طلای سیاه در چنبره شبح رکود اقتصادی
قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه، حدود دو درصد افزایش یافت اما تحت تاثیر نگرانی سرمایه گذاران نسبت به احتمال بروز رکود اقتصادی و آسیب دیدن تقاضا برای سوخت، کاهش هفتگی پیدا کرد.

به گزارش«نبض انرژی» بانکهای مرکزی سراسر جهان در حال افزایش نرخهای بهره برای مبارزه با تورم سرسام آور هستند و نگرانی‌ها از سرکوب شدن رشد اقتصادی در نتیجه افزایش هزینه‌های استقراض را برانگیخته‌اند. انجام تستهای انبوه کووید ۱۹ در شانگهای، نگرانی نسبت به اعمال قرنطینه‌های جدید و آسیب دیدن تقاضا برای نفت را برانگیخت.

بهای معاملات نفت برنت با دو دلار و ۳۷ سنت معادل ۲.۳ درصد افزایش، در ۱۰۷ دلار و دو سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و شش سنت معادل دو درصد افزایش، در ۱۰۴ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص کاهشی بودند اما سپس از پایین‌ترین رکورد معاملات، بهبود پیدا کردند.

نفت برنت حدود ۴.۱ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۳.۴ درصد کاهش هفتگی پیدا کرد. قیمتها سه شنبه گذشته ریزش کردند و کاهش ۱۰ دلار و ۷۳ سنتی نفت برنت، سومین کاهش بزرگ روزانه این شاخص از زمان آغاز معاملاتش در سال ۱۹۸۸ بود.

آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور در ژوئن بیش از حد انتظار شغل جدید ایجاد کرده است که نشانه استمرار بهبود بازار کار است و برای بانک مرکزی این کشور، فضا برای افزایش نرخهای بهره به میزان ۷۵ واحد دیگر در ماه جاری، فراهم می‌کند.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: بازار نفت، گزارش بازار کار را مثل یک شمشیر دو لبه می‌بیند. آمار اشتغال از نقطه نظر تقاضا مثبت است اما از این نظر که قوی بودن بازار کار به بانک مرکزی آمریکا اجازه می دهد نرخهای بهره را به میزان بیشتری افزایش دهد، منفی محسوب می‌شود.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته دو حلقه به شمار دکلهای حفاری نفت اضافه کردند و شمار دکلها را به ۵۹۷ حلقه رسیدند که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۲۰ بود.

قیمتهای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کردند. نفت برنت پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، تا مرز ۱۴۷ دلار در هر بشکه صعود کرد.

استفن برنوک از شرکت پی وی ام در این باره به رویترز گفت: اگرچه نگرانی‌های اقتصادی هفته گذشته قیمتهای نفت را ملتهب کردند اما بازار همچنان سیگنالهای مثبتی نشان می‌دهد زیرا محدودیت عرضه احتمالا تشدید می شود.

تحریمهای غربی علیه صادرات نفت روسیه، از قیمتها پشتیبانی کرده و باعث تغییر صادرات نفت شده است و از سوی دیگر، اوپک و متحدانش در رسیدن به اهداف افزایش تولید، عقب مانده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در آوریل حدود ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین حد خود از فوریه رسیده است. تولید نفت به ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز در آوریل در مقایسه با ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز در ماه پیش از آن رسید.

منبع: ایسنا