قیمت گاز در اروپا به بالاترین رقم طی ۴ ماه گذشته رسید
قیمت گاز در اروپا به بالاترین رقم طی ۴ ماه گذشته رسید
قیمت گاز طبیعی در اروپا برای اولین‌بار از اوایل ماه مارس، از ۱۹۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب گذشت.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از راشاتودی، اطلاعات بورس ICE لندن نشان می‌دهد قیمت گاز طبیعی در اروپا در روز پنجشنبه برای اولین‌بار از اوایل ماه مارس، از 1900 دلار در هر هزار مترمکعب گذشته‌است.

شاخص قیمت گاز اروپا در برای ماه اوت در هلند برای مصارف خانگی و مصرف‌کنندگان اروپایی تا 1926 دلار در هر هزار مترمکعب معادل 182.65 یورو در هر مگاوات ساعت افزایش‌یافته است. به‌طورکلی قیمت گاز در اروپا 7 درصد از آغاز تجارت در روز پنجشنبه بالا رفته‌است.

قیمت گاز در اروپا طی یک‌ماه گذشته 2 برابر شده اما هنوز هم پائین‌تر از اوج 3900 دلاری قرار دارد که در هفتم ماه مارس به آن رسیده بود.

این افزایش قیمت در شرایطی به‌وجودآمده که دولت‌های اروپایی تلاش می‌کنند ذخایر زیرزمینی گاز خود را پر کنند تا خانواده‌های اروپایی سوخت کافی برای روشن نگه‌داشتن چراغ‌ها و گرم کردن خانه‌هایشان در زمستان داشته باشند.

اتحادیه اروپا که حدود 40 درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه دریافت می‌کند تلاش در قطع واردات گاز از روسیه دارد. شرکت گازپروم روسیه ماه گذشته ارسال گاز از طریق خط لوله نورد استریم را به بهانه مشکلات فنی ناشی از تحریم‌ها 60 درصد پایین آورد. این خط لوله قرار است به مدت 10 روز در هفته آینده به‌خاطر تعمیرات و نگهداری بسته شود. بسیاری در اروپا نگرانند جریان گاز از این خط لوله هرگز دوباره برقرار نشود.

دراین‌بین، پایان اعتصاب کارگران نفت و گاز در نروژ مانع بروز مشکلات بیشتر در بخش انرژی اروپا شد. اگر این اعتصاب ادامه می‌یافت، قیمت گاز در اروپا از اوج ماه مارس هم فراتر می‌رفت.

منبع: تسنیم