در شرایط نرمال هم کمبود آب داریم/ به آب غیرمتعارف روی بیاوریم
در شرایط نرمال هم کمبود آب داریم/ به آب غیرمتعارف روی بیاوریم
یک کارشناس حوزه آب گفت: کلا کشور نیاز به استفاه از آب غیرمتعارف دارد، بنابراین از اکنون باید به این سمت حرکت کنیم. باید تصفیه فاضلاب، استفاده از پساب برای کشاورزی و کشت گیاهان شورپسند یا شیرین‌سازی آب دریا در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش«نبض انرژی» مهدی قمشی، با اشاره به تداوم خشکسالی در کشور اظهار داشت: ما همچنان باید فرض کنیم که بارندگی نداریم و با ذخیره و آوردهای حداقلی رودخانه‌ها، آب را مدیریت کنیم. بعبارت دیگر از نظر هیدرولوژیکی منابع آب در کشور را باید تا اواسط آذرماه مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت منابع آب خصوصا در استان خوزستان و جنوب غرب کشور در شرایط بسیار بحرانی است، افزود: حوضه کرخه وضعیت خوبی ندارد و اوضاع بحرانی است و با توجه به اینکه این حوضه آب حدود 8 استان را تامین می‌کند، نگرانی‌ها به مراتب بیشتر است. همین موضوع باعث شده فعلا شرب، بهداشت و صنعت در اولویت باشند و کشاورزی در صورت امکان و اجازه منابع آبی صورت گیرد تا تامین آب شرب، بهداشت و تالاب‌ها بغرنج نشود.

این کارشناس حوزه آب در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از آب غیرمتعاوف بعنوان یک راهکار جهت عبور از شرایط بحران آبی گفت: کلا کشور نیاز به استفاه از آب غیرمتعارف دارد، بنابراین از اکنون باید به این سمت حرکت کنیم، باید تصفیه فاضلاب، استفاده از پساب برای کشاورزی و کشت گیاهان شورپسند یا شیرین‌سازی آب دریا در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما در شرایط نرمال هم کمبود آب دارد، بخش‌های مصرف زیادی روی منابع آبی تعریف کردیم و منابع متوسط هم پاسخگوی این حجم از نیاز نیست، بنابراین باید به سمتی برویم که از آب‌های غیرمتعارف استفاده کنیم و ضمن اینکه باید گفت قائدتا به صرفه نیست که از آب‌های غیرمتعارف در بخش کشاورزی بکار برده شود.

منبع: ایلنا