همکاری‌های ایران و آذربایجان؛ برادرانه‌ای به قدمت چندین سال/ توسعه روابط دو کشور برای تعمیق اقتدار انرژی منطقه
همکاری‌های ایران و آذربایجان؛ برادرانه‌ای به قدمت چندین سال/ توسعه روابط دو کشور برای تعمیق اقتدار انرژی منطقه
همکاری‌های مشترک ایران و آذربایجان علاوه بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور، برای اقتدار انرژی منطقه نیز تاثیرگذار است چراکه سابقه این همکاری‌ها به سال‌های دور برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  دولت سیزدهم از ابتدای شروع کار خود بر توسعه روابط با کشورهای همسایه تاکید داشته و بر این باور است که این کشورها همواره دارای پتانسیل بالایی در حوزه‌های مختلف، مخصوصا انرژی هستند که استفاده از این ظرفیت زمینه‌ساز تحکیم اقتدار منطقه را بیش از پیش فراهم می‌سازد؛ از این رو پیگیری و آغاز فصل نو روابط با کشورهای همسایه هر روز رو به افزایش است.
“علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو که روز گذشته در راس هیئتی بلندپایه به باکو پایتخت کشور آذربایجان سفر کرد، به عنوان سفیر انرژی آب و برق درصدد برداشتن گام‌های جدید و موثری در راستای توسعه و تعمیق مناسبات دوستانه دو کشور و پیگیری مصوبات انرژی اجلاس همکاری‌های مشترک تهران-باکو است.
بنابراین گزارش، اجرای پروژه‌های مختلف برقی، سنکرون کردن شبکه برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه، استفاده بهینه و درست از سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی و غیره از مهم‌ترین موضوعاتی است که با توجه به اهمیت بالای این موارد می‌تواند در دیدارهای وزیر نیرو پیگیری و زمینه‌های لازم را برای پیشبرد توافقات و اقدامات عملی فراهم سازد.
علاوه بر این مباحث انتظار می‌رود در حاشیه سفر وزیر نیرو شاهد تحولات دیگری در حوزه انرژی برق نیز باشیم، چرا که علی‌رغم وقفه‌های مقطعی و کوتاه همچون گسترش کرونا و وقوع جنگ در منطقه قره باغ، چشم‌اندازهای تازه‌ای برای توسعه روابط دیرینه دو کشور دوست و همسایه وجود دارد که این مشکلات نتوانسته پیگیری‌های دو سویه را برای تداوم همکاری‌ها تحت الشعاع قرار دهد.
اگر سرفصل همکاری‌های دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در حوزه انرژی را بررسی کنیم، موضوعات تبادل و خرید برق دو کشور، احداث نیروگاه‌ گازی ۵۰۰ مگاواتی در آذربایجان با تخصص بالای شرکت‌های فنی و مهندسی ایران، پروژه احداث نیروگاه‌های برق‌آبی مارازاد- اردوباد، فعالیت کارگروه‌های مشترک حفاظت و ساماندهی رودخانه راه‌های مشترک بین دو کشور، بهره‌برداری منابع آب و انرژی رودخانه مرزی ارس و همکاری‌های مختلف در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر‌ مهمترین آن به‌شمار می‌رود.
روابط دو کشور به گونه‌ای است که وزرای نیرو و انرژی ایران و آذربایجان از هر موقعیتی حضوری و تلفنی برای پیگیری مناسبات و مبادلات استفاده می‌کنند که اخیرا در حاشیه اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز، دیدار سه جانبه “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیروی ایران، “نیکلای شولگینوف” وزیر انرژی فدراسیون روسیه و “پرویز شهبازوف” وزیر انرژی آذربایجان برگزار و در این دیدار تاریخی بر توسعه همکاری منطقه‌ای در حوزه انرژی تاکید شد.
بنا بر آمارها هم‌اکنون ظرفيت تبادلي خطوط ارتباطي با جمهوري آذربايجان از طریق 6 خط مجموعا 600 مگاوات است. در موضوع تبادل و خريد برق از آذربايجان نیز شرکت توانیر ایران امکان خرید 1000 مگاوات برق در شرایط سنکرون (اتصال و مدیریت یکپارچه شبکه‌های سراسری برق دو کشور) در سه ماهه تابستان و نیز دریافت همین میزان برق در 9 ماهه باقی سال به منظور ترانزیت آن به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه را دارد.
طرح سنکرون کردن شبکه‌های برق ایران، آذربایجان و روسیه نیز بر اساس آخرین نشستی که در اسفندماه سال گذشته با حضور معاونان وزیر سه کشور به صورت مجازی برگزار شد، در حال پیگیری و بررسی مطالعات کارشناسی است.
بر این اساس، با توجه به تابستان بسیار گرم و سخت در ایران و سوابق همکاری برقی تهران- باکو، موضوع برق یکی از موضوعات مهم و قابل پیگیری در سفر وزیر نیرو به کشور آذربایجان است.
این گزارش می‌افزاید، مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و آذربایجان بر عهده وزارت راه و شهرسازی بوده که تاکنون ۱۵ اجلاس در راستای کمیسیون مشترک برگزار شده است.