تغییر زمان تعمیر دریچه سدها آب را به دریاچه نمک قم می‌رساند
تغییر زمان تعمیر دریچه سدها آب را به دریاچه نمک قم می‌رساند
اگر وزارت نیرو تعمیرات دریچه سدها و رهاسازی آب آن‌ها را در فصل زمستان انجام دهد, حق‌آبه دریاچه نمک قم به تالاب‌های پیرامون آن می‌رسد و ضمن حفظ زیستمندان ساکن این تالاب‌ها, از برخاستن گردوغبار نیز جلوگیری می‌کند.

به گزارش «نبض انرژی»بر اساس اعلام رسمی شرکت آب منطقه‌ای تهران مقرر شده است از روز 14 تیرماه دریچه‌های سد لتیان به‌جهت یک سری امور تعمیرات و نگهداری باز شود و حدود 1000 مترمکعب بر ثانیه, جریان آب سد لتیان وارد رودخانه شود که شرکت آب منطقه‌ای تهران هم اخطار داده است کنار رودخانه تردد نشود.

در رابطه با این موضوع محسن موسوی خوانساری, کارشناس آب و محیط زیست، اظهار کرد: تعمیرات و نگهداری دریچه سدها موضوع بسیار مهمی است و هرساله باید این دریچه‌ها باز و بسته شود تا رسوب پشت این دریچه‌ها تخلیه شود، به همین جهت هم شرکت آب منطقه‌ای تهران قصد دارد این رسوب را تخلیه کند و سلامت دریچه‌های سد لتیان را آزمایش کند اما نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد, این است که زمان تخلیه این رسوبات و انجام این تعمیرات مناسب نیست.

وی ادامه داد: 4 رودخانه اصلی مشرف به دریاچه نمک قم هستند؛ رودخانه جاجرود از سد لتیان و سد ماملو, رودخانه شور از سد نهب قزوین, رودخانه کرج از سد امیرکبیر و رودخانه قره‌چای از سد 15 خرداد و سد الغدیر ساوه به دریاچه نمک قم مشرف هستند.

این کارشناس آب و محیط زیست بیان کرد: بر اساس مصوبات سازمان محیط زیست مصوب شده است که سالانه 154 میلیون مترمکعب آب از مجموع این 4 رودخانه رها شود و به دریاچه نمک قم برسد تا دریاچه به حالت نیمه‌پایدار برسد و این حالت نیمه‌پایدار بتواند زندگی زیستمندانِ تالاب‌های حاشیه دریاچه نمک قم را حفظ کند و همچنین از برخاستن گردوغبار سطح این دریاچه جلوگیری کند.

موسوی بیان کرد: این حق‌آبه باید در زمستان و در بهمن ماه رهاسازی شود که کشاورزانی که در حاشیه دریاچه کشاورزی می‌کنند قادر به استفاده از این آب نباشند. این آب حق‌آبه زیست‌محیطی است و باید به دریاچه برسد نه اینکه صرف کشاورزی شود لذا پیشنهاد می‌کنم که زمان تعمیرات دریچه سدهای واقع‌شده به‌روی رودخانه‌های منتهی‌شده به دریاچه نمک قم را در فصل زمستان انجام دهند تا آبی که قرار است رهاسازی شود به دریاچه نمک قم برسد و هم رسوبات دریچه سدها تخلیه شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که تعمیر دریچه سدها در میانه تیرماه انجام می‌شود, آب رهاشده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و به دریاچه نمی‌رسد اما اگر این کار در فصل زمستان انجام شود, هم مسیر رودخانه مرطوب است و هم کشاورزان نیازی به این آب ندارند, در نتیجه این آب به تالاب‌های بندعلی‌خان, تالاب مره و سایر تالاب‌های پیرامون دریاچه نمک می‌رسد.

منبع: تسنیم