قطع درآمد نفتی روسیه؛ ماموریت غیرممکن گروه ۷
قطع درآمد نفتی روسیه؛ ماموریت غیرممکن گروه ۷
با ادامه جنگ در اوکراین، غرب در تکاپوی محدود کردن درآمد نفتی روسیه بدون افزایش قیمتهاست.

به گزارش «نبض انرژی» آمریکا، اتحادیه اروپا و گروه ۷ واردات نفت روسیه را پس از اقدام مسکو در حمله نظامی به اوکراین، تحریم کردند اما غرب موفق نشده است درآمدهای نفتی را که یکی از منابع درآمد اصلی روسیه است، محدود کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا بعلاوه شرکایشان در گروه ۷ شامل انگلیس، کانادا و ژاپن در تلاش برای یافتن راه‌کارهایی به منظور محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه بدون ایجاد جهش در قیمتهای نفت بازار بین‌المللی، هستند.

مکانیزمهای مختلفی مطالعه و بررسی شده اند که شامل سقف قیمت یا نوعی تعرفه واردات روی نفت روسیه بوده اند اما هیچ کدام مورد موافقت قرار نگرفته‌اند زیرا کشورهای غربی از این بیم دارند که قیمتهای نفت را بیش از حد بالا ببرند زیرا این اتفاق، نه تنها به اقتصادهایشان آسیب خواهد زد بلکه حتی با وجود محدود شدن صادرات نفت روسیه، درآمد بیشتری را نصیب پوتین خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه در واکنش به گزارشهایی مبنی بر این که فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، پیشنهاد کرده است قیمت نفت روسیه نصف قیمت فعلی بازار تعیین شود، گفت: این اظهارات به معنای آن نیست که چنین پارامترهایی مورد موافقت کشورهای دیگر قرار می گیرد. این تنها یک اظهارنظر بوده و تصمیمی گرفته نشده است.

به گفته تحلیلگران، سران غربی به دنبال راه‌هایی برای حفظ جریان نفت و همزمان کاهش درآمدهای پوتین هستند. این کار پیچیده و بسیار دشواری است.

مایک مولر، مدیر فعالیتهای آسیایی شرکت بازرگانی نفت ویتول در پادگست گلف اینتلیجنس گفت: جهان به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای تحریم جریان نفت به روسیه به شکلی خواهد بود که جریان نفت متوقف نشود. این که چطور این کار انجام خواهد شد، فوق العاده دشوار است. وی افزود: جهان با یک تمایل سیاسی برای اجرای تدابیری برای محدود کردن عرضه نفت روسیه روبروست اما مجموع صادرات روسیه به حدی زیاد است که نمی توان بدون آن سر کرد. جهان نمی تواند از دست رفتن هفت تا هشت درصد از کل عرضه سوخت فسیلی را تاب بیاورد.

طبق آمار مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، روسیه ۹۸ میلیارد دلار (۹۳ میلیارد یورو) درآمد از صادرات سوخت فسیلی در ۱۰۰ روز نخست جنگ در اوکراین داشت و اتحادیه اروپا ۶۱ درصد از این پول را برای واردات پرداخت کرد. روسیه در عملیات نظامی در اوکراین روزانه ۹۰۰ میلیون دلار هزینه می کند و درآمد سوخت فسیلی در ۱۰۰ روز نخست جنگ، از این رقم فراتر بوده است.

همزمان با اقدام اتحادیه اروپا در تحریم واردات نفت دریابرد روسیه و محدود کردن درآمدهای نفتی این کشور، مسکو حجم بیشتری نفت را به مقصد آسیا گسیل کرده است. چین و هند و واردکنندگان کوچکتر دیگر در آسیا، حجم روزافزونی از نفت ارزان روسیه را خریداری می کنند. تخفیف ۳۰ دلار در هر بشکه نفت روسیه نسبت به نفت برنت، به معنای آن است که فروش نفت روسیه همچنان درآمد بیشتری نسبت به سال میلادی گذشته تولید می کند. این وضع، تاثیر تحریمهای غربی به عنوان ابزاری برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه که بخش بسیاری بزرگی از درآمدهای دولتی و درآمد بودجه را تشکیل می دهند را کمرنگ کرده است.

پس از اجلاس هفته گذشته در آلمان، سران گروه ۷ که متشکل از بزرگترین اقتصادهای صنعتی جهان هستند، از کشورهای واردکننده خواستند تعیین سقف روی قیمت نفت روسیه را بررسی کنند. اما معلوم نیست آیا این هدف بدون ایجاد اختلالات بیشتر در بازار و افزایش قیمتها، تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تا زمانی که غرب موفق شود مکانیزمی برای محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه طراحی کند، روسیه همچنان از افزایش قیمتهای نفت و آشفتگی بازار، نفع خواهد برد. از بداقبالی واردکنندگان نفت غربی، صادرات نفت و گاز روسیه به حدی بزرگ است که ممنوعیت کامل آن دشوار است؛ حتی اگر سران گروه ۷ و اتحادیه اروپا موفق شوند تحت تهدید تحریمهای ثانویه، هند و چین را برای کاهش واردات نفت روسیه متقاعد کنند. سیاستگذاران در این رویکرد که اجازه می دهد عمده صادرات نفت روسیه ادامه پیدا کند اما جریان درآمد نفتی برای پوتین محدود شود، به خلاقیت زیادی نیاز خواهند داشت.

منبع: ایسنا