پیشنهاد گازپروم برای فروش LNG به روبل
پیشنهاد گازپروم برای فروش LNG به روبل
شرکت گازپروم توسعه برنامه فروش گاز به روبل به گاز طبیعی مایع (LNG) را پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرد پیشنهاد برای پرداخت پول LNG به روبل، از سوی کریل پولوس، مسئول برنامه‌های توسعه بلندمدت گازپروم در دیدار کمیته انرژی پارلمانی مطرح شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هفته گذشته فرمانی صادر و اعلام کرد یک شرکت دولتی تازه تاسیس، کنترل حقوق و تعهدات “شرکت سرمایه گذاری انرژی ساخالین” که پروژه نفت و گاز ساخالین ۲ را اداره می‌کند را به دست می گیرد. این اقدام به معنای خروج اجباری شل و شرکتهای ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی است که سهامداران کوچک شرکت سرمایه گذاری انرژی ساخالین هستند. شل چند ماه پیش گفته بود از این پروژه خارج خواهد شد و از آن زمان به دنبال خریدارانی برای سهم خود در پروژه ساخالین ۲ بوده است.

به گفته بعضی از تحلیلگران، خروج شرکای غربی و آسیایی به محدودتر شدن عرضه LNG به دلیل عدم وجود تخصص کافی و قطعات، منجر می‌شود. همزمان فروش گاز به دلیل کنترل دولتی این پروژه، دشوارتر می‌شود.

روسیه پیش از این مکانیزم فروش گاز طبیعی به روبل به اروپا را به اجرا گذاشت و عرضه گاز از طریق خط لوله به کشورها و شرکتهایی که حاضر نشده‌اند پول وارداتشان را به روبل پرداخت کنند را قطع کرده است. این واردکنندگان شامل لهستان، بلغارستان، فنلاند و همچنین مشتریانی در هلند، دانمارک و آلمان بوده‌اند.

بسیاری از شرکتهای اروپایی حسابهایی به روبل در گازپروم بانک افتتاح کرده‌اند تا مطابق با دستور پوتین عمل کنند. با این حال، گازپروم عرضه گاز از طریق خط لوله به آلمان و ایتالیا را در اواسط ژوئن کاهش داد و مدعی شد این کاهش به دلایل فنی بوده و تحریمهای غربی مانع برگشت توربینهای گازی شده که برای تعمیر به کانادا فرستاده شده بودند. ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا این توضیح را رد کرده و دلایل روسیه برای کاهش جریان گاز را دروغ خوانده است.

روسیه در هشت درصد از عرضه جهانی LNG سهم دارد و ۴۰ میلیارد متر مکعب LNG سالانه از ساخالین ۲ و یامال LNG شرکت نواتک عرضه می‌شود.

برخلاف فروش گاز از طریق خط لوله که اروپایی‌ها خریدار اصلی هستند، عمده LNG روسیه در آسیا مصرف می‌شود و در اروپا، اسپانیا در میان خریداران LNG روسیه قرار دارد. روسیه سال میلادی گذشته ۷.۳ میلیارد دلار از صادرات LNG درآمد داشت در حالی که درآمدش از صادرات گاز از طریق خط لوله، ۵۵.۵ میلیارد دلار بود. پیش از جنگ در اوکراین، روسیه برای تولید حداکثر ۱۴۰ میلیون تن LNG معادل یک چهارم از صادرات جهانی LNG، تا سال ۲۰۳۵ برنامه ریزی کرده بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با کاهش جریان گاز از سوی روسیه و تعطیلی دو هفته‌ای خط لوله نورد استریم در ماه میلادی جاری، اروپا برای پر کردن به موقع مخازن ذخیره سازی گاز پیش از زمستان، با مشکلات بیشتری روبرو می‌شود.

منبع: ایسنا