احتمال افزایش قیمت‌های فروش نفت‌ عربستان به آسیا در اوت
احتمال افزایش قیمت‌های فروش نفت‌ عربستان به آسیا در اوت
عربستان احتمال دارد در ماه اوت قیمت‌های نفت خام خود را به‌منظور عرضه به مشتریان آسیایی در ماه اوت برای دومین ماه پیاپی افزایش دهد.

به گزارش  «نبض انرژی»به نقل از خبرگزاری رویترز، به‌دلیل سود حاشیه بی‌سابقه فرآورده‌های تقطیری و رشد قیمت عرضه تک‌محموله نفت‌خام خاورمیانه در ماه جاری، عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت، ممکن است قیمت‌های نفت‌خام سبک خود را برای عرضه به آسیا در ماه اوت برای دومین ماه پیاپی افزایش دهد.

بر اساس بررسی رویترز از ۹ منبع پالایشگاهی در روز ۲۸ و ۲۹ ژوئن (۷ و ۸ تیر ماه)، قیمت رسمی فروش نفت‌خام نوع سبک عربی عربستان ممکن است حدود دو دلار و ۴۰ سنت به ازای هر بشکه نسبت به ماه قبل افزایش یابد.

این افزایش قیمت می‌تواند قیمت رسمی فروش نفت را در ماه اوت به بالاترین سطح نزدیک کند. بالاترین قیمت رسمی فروش نفت‌خام سبک عربی ۹ دلار و ۳۵ سنت در ماه مه بود.

به گفته یکی از منابع، حاشیه سود فرآورده‌های پالایشی بسیار بالاست و پیش‌بینی می‌کنیم تقاضا نیز در کوتاه‌مدت همچنان زیاد باشد.

به‌دلیل بهبود تقاضا برای سوخت به‌دلیل افزایش سفرها همزمان با کاهش محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا، حاشیه‌ سود بنزین، گازوئیل و سوخت جت در آسیا در ماه ژوئن به بالاترین سطح رسید.

قیمت‌های عرضه تک‌محموله نفت‌خام ترش متوسط عمان و دبی نیز ​​به بالاترین سطح خود از اواسط ماه مارس تاکنون رسید، این در حالی است که نفت‌خام سبک ترش موربان هفته گذشته به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

تغییر ماهانه در اختلاف قیمت نفت‌خام شاخص خاورمیانه دبی در ماه نخست و سوم به‌طور معمول حاکی از مقدار افزایش یا کاهش قیمت رسمی فروش نفت‌خام سبک عربی است.

اختلاف قیمت ماه جاری در شرایط پیش‌بهین به‌طور میانگین ۲ دلار و ۴۷ سنت برای هر بشکه افزایش یافت. شرایط پیش‌بهین زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌های نفت در بازار آتی کوتاه‌مدت بالاتر از قیمت‌های تحویل در ماه‌های آینده باشد که این نشان‌دهنده محدودیت عرضه است.

عربستان و امارات متحده عربی ظرفیت مازاد کمی برای افزایش بیشتر تولید دارند، این در حالی است که ناآرامی‌های سیاسی در لیبی و اکوادور می‌تواند محدودیت در عرضه نفت را تشدید کند.

منبع: ایلنا