مدیریت پسماندهای صنعتی جزیی از فرآیند تولید است
مدیریت پسماندهای صنعتی جزیی از فرآیند تولید است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: مدیریت پسماندهای صنعتی جزیی از فرآیند تولید بوده و واحدهای تولیدی و صنعتی باید نسبت به این مسأله، تعهد و برنامه‌ریزی دایمی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سید رضا موسوی مشکینی روز دوشنبه در نشست آموزشی «پسماند صنعتی و الزامات قانونی آن» در شهرک صنعتی شکوهیه قم گفت: امروزه مسأله محیط زیست به عنوان یکی از اولویت ها و دغدغه های جدی مردم دنیا بشمار آمده و در کشورمان نیز در چند سال گذشته به ویژه در بحث قوانین مورد توجه مردم و مسؤولان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه انسان به عنوان یکی از حلقه های زنجیره حیات بوده و با ایجاد هرنوع آلودگی در آب، خاک و هوا، اثر مخرب آن به خود او بازمی گردد، خاطرنشان کرد: قطعا فعالان صنعتی و اقتصادی باید نسبت به محیط زیست پیرامون خود، احساس مسؤولیت و تعهد داشته باشند و با رعایت مؤلفه های زیست محیطی، به توسعه پایدار دست پیدا کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مدیریت پسماند صنعتی را جزیی از فرآیند تولید دانست و گفت: مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی بر اساس قانون با تولیدکنندگان آنهاست و این موضوع بلاتکلیفی نیست، از این رو واحدهای تولیدی و صنعتی باید نسبت به مسأله مدیریت پسماندهای خود، بر اساس ضوابط قانونی برنامه ریزی دایمی داشته باشند.

وی با اشاره به افتتاح سایت پسماند ویژه و صنعتی استان قم همزمان با هفته محیط زیست در خردادماه سال جاری، تصریح کرد: از سال گذشته نیز سامانه جامع محیط زیست به آدرس www.iranemp.ir راه اندازی شده است که در این سامانه، تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی باید نوع و میزان پسماندهای خود و نحوه مدیریت آن را خوداظهاری کنند.

موسوی با بیان اینکه بر اساس هماهنگی های بعمل آمده با مراجع قضایی و انتظامی، با هرگونه تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی در حاشیه جاده ها و اراضی طبیعی به شدت برخورد خواهد شد گفت: با توجه به تهدید سلامت عمومی جامعه بر اثر غفلت و کم توجهی نسبت به مدیریت صحیح و اصولی پسماندهای صنعتی، این مسأله کاملا مورد کنترل و نظارت قرار دارد.

در این نشست آموزشی که با حضور معاون پیشگیری از جرم دادگستری، مسؤولان سازمان صمت و مدیران و مسؤولان HSE واحدهای صنعتی مستقر در شهرک شکوهیه قم برگزار شد، معاون انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با تبیین انواع پسماندهای ویژه و صنعتی و ضرورت مدیریت اصولی آنها، نحوه کار با سامانه جامع محیط زیست را نیز تشریح کرد.