آیا بارورسازی ابر‌ها زمین تشنه را سیراب می‌کند؟
آیا بارورسازی ابر‌ها زمین تشنه را سیراب می‌کند؟
کارشناس صنعت آب معتقد است که راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش خشکسالی وجود دارد، یکی از این راه‌ها بارورسازی ابر‌ها است تا با این روش بتوان بخشی از کمبود آب را در کشور جبران کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی طی سال‌های مورد بحث قرار گرفت موضوع بارورسازی ابر‌ها بود تا بتوانند جلوی خشکسالی را در کشور بگیرند. این فناوری در برخی از کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته اجرایی شده است، اما ایران به دلیل تحریم‌ها فاقد برخورداری از این فناوری است.

براساس این گزارش یکی از مهمترین کاربرد‌های بارورسازی ابر‌ها ایجاد تغییر کوتاه‌مدت آب و هوای طبیعی است که در بیشتر مناطق دنیا به‌منظور افزایش بارش از ابرها، کاهش اثرات منفی طوفان‌ها، کاهش تگرگ، از بین بردن مه در فرودگاه‌های پرترافیک یا بزرگراه‌ها است. استفاده از باران‌های مصنوعی در کشور‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه کاربرد‌های مختلفی دارد.

براساس این گزارش در سال‌های اخیر با کاهش حجم بارندگی‌ها در کشور، ضرورت استفاده از روش باروری ابر‌ها در کانون توجه دست اندرکاران حوزه آب، کشاورزی و منابع طبیعی قرار گرفته است.

گفتنی است؛ خشکسالی پدیده‌ای است که در چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای کشور‌های مختلف از جمله ایران که بر روی کمربند خشک و نیمه خشک واقع شده ایجاد کرده است.
از این رو کشور‌ها در صدد یافتن راه حلی برای گذر از خشکسالی هستند که بارورسازی ابر‌ها با هدف افزایش بارش یکی از این روش‌ها است.

احمد کلاهی کارشناس صنعت آب معتقد است که راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش خشکسالی وجود دارد، یکی از این راه‌ها بارورسازی ابر‌ها است تا زمین تشنه را سیراب کند. با این روش نیز می‌توان کمبود آب را جبران کرد، اما با تمام این وعده‌ها اکثر استان‌ها هنوز تشنه و نیاز به اقدام عملی دارد.

باید یادآور شد که بارورسازی ابر‌ها فقط در زمستان ممکن است که دمای هوا منفی ۲۵ درجه سانتی‌گراد و ابر هم باید زاینده و قطر ابر به‌اندازه کافی باشد، سرعت باد و هسته تراکم را هم باید سنجید. البته هنگامی که سرعت بالاروی ابر کمتر از ۶ متر در ثانیه باشد، ابر خود از راه تولید بیشینه خرده‌یخ به شکل طبیعی می‌تواند بارور شود و به بارورسازی مصنوعی نیازی نیست؛ بنابراین اولین قدم در بارورسازی ابرها، شناخت دقیق از رفتار و سازوکار دینامیک ابر‌ها در هر منطقه از کشور، ایجاد زیرساخت‌های مناسب (ایستگاه‌های مجهز به رادار و کاوشگر) و رصد مداوم ابرهاست وگرنه هر اقدام بدون مطالعه علمی و دقیق نه‌تن‌ها منجر به خسارت‌های اقتصادی و زیست‌محیطی قابل‌توجه خواهد بود، بلکه ممکن است شرایط فعلی را نیز بدتر کرده و وقت و سرمایه ملی را به هدر دهد.

فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در همین رابطه گفت: در زمینه بارورسازی ابرها، از رادار خاصی جهت پتانسیل‌یابی و تعیین بهترین نقاط بارورسازی استفاده می‌شود که تکنولوژی آن در اختیار چند کشور خاص بوده و این تکنولوژی را در اختیار ایران قرار نمی‌دانند که اخیرا یک شرکت ایرانی موفق به دستیابی به این تکنولوژی شده و قرار است از این پس با دانش کسب شده، در زمینه بارورسازی ابر‌ها اقداماتی انجام شود که اطلاعات بیشتر در آینده‌ای نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.